Není vůbec vyloučené, že na tento rok budeme vzpomínat jako na rok spinnerů. Zatímco Trumpa, Merkelové či budoucího českého premiéra po sněmovních volbách v říjnu se zhrozíme jen při večerním zpravodajství, fidget spinnery jsou všude. Děti s nimi točí na ulici, doma, ve škole, v autobuse, prostě všude. Nejde jim uniknout. Není divu: podle výzkumné společnosti NPD se jich prodalo 19 milionů jen v tuctu nejbohatších zemí světa. A pozor: za pouhého půl roku! To z rychle se točícího nesmyslu dělá nejen zase jedno letní pobláznění, ale i revoluci v hračkářském průmyslu.

Globální tažení věcičky, která má tři ramena a uprostřed se točí na ložisku, začalo zhruba v únoru ve Spojených státech. V květnu prorazila na obou stranách Atlantiku a dnes si už můžete pro své děti koupit cokoliv od obyčejného spinneru za 40 korun po svítící a vřeštící hlouposti za několik stovek.

Z původního antistresového točítka, jež podle některých názorů může ulevit dětem s hyperaktivitou či ADHD, se stal nepostradatelný módní doplněk. A také politika. Obojí dokazuje Rusko. V Moskvě si můžete v luxusním šperkařství Caviar koupit zlatý spinner za 380 tisíc korun, zároveň vám v ruské státní televizi Rossija 24 řeknou, že americké spinnery rozptylují a používá je tamní opozice. Prostě je kolem toho poprask.

jarvis_59b923ee498e27acb7f8be69.jpeg
Ilustrace: Richard Fischer

Proto zaniká to podstatné. Až dosud velké hračkářské domy naplánovaly na léto či Vánoce, co se bude kupovat, až 18 měsíců to vyvíjely a pak to s velkým úspěchem prodaly.

Spinner je jiný: nikdo na něj nemá licenci, proto se tak brutálně šíří. Zároveň nabízí nekonečnou škálu vylepšení. A hlavně je to hračka, kterou si poprvé doslova vydupaly samy děti. Spinnery fotily, sdílely, natáčely a to pomohlo k rozšíření této drobnosti podle expertů naprosto zásadně.

Z dobrodružné a rychlé cesty spinneru na vrchol dětského světa plyne pro byznys několik poučení. Hračky mohou být i dnes primitivní a vydělají stejně balík. Hračky se musí vyvíjet mnohem rychleji, než bylo zvykem. A hračky těžko mohou slavit v dnešní době úspěch bez zběsilé podpory produktu samotnými dětmi na sítích.

Pokud chcete vidět, jak moc se proměnil trh s dětskými hračkami, zamyslete se třeba nad známým dánským Legolandem. Uprostřed se způsobně tyčí obstarožní Miniland, replika měst ze spousty kostiček. Ale děti skrz něj většinou uhánějí do novějších říší Lego Chima, v jejichž světě žijí, sledují videa a sdílejí svůj svět na sítích.

Spinnerová mánie je dobré připomenutí nám dospělým, jak se byznys s dětskou pozorností proměnil.

V pravěku dětských her bylo normální, že hračky dětí známe, protože to jsou ty naše staré. Ještě nedávno jsme se utěšovali tím, že nové a drahé hračky sice neznáme, ale už jsme o nich slyšeli a zhruba tušíme, čím naše děti přitahují. Ale co naděláme s tím, když se na nás znenadání z týdne na týden vrhnou zcela neznámá rotující ložiska a děti u toho vypadají, že jsou nejšťastnější na světě?

Nic. Hlavně nás to nesmí vytočit.

Související