reklama

2025: Volkswagen chce vyrábět tři miliony elektroaut ročně v 80 různých modelech

  • Každé auto koncernu Volkswagen dostane do roku 2030 elektrickou verzi.
  • Už pět let předtím chce skupina vyrábět tři miliony elektromobilů ročně.
  • Elektrický má být v roce 2025 každý čtvrtý koncernový vůz, to se týká i Škody.
jarvis_59b805b3498e2987daac6022.jpeg Prototyp Audi Aicon měří na délku téměř 5,5 m, více než většina současných aut. Foto: ČTK

Od našeho zpravodaje z Frankfurtu - Budoucnost patří elektromobilům a autům bez řidiče, to už se málokdo v automobilové branži odváží zpochybnit. Na včera zahájeném frankfurtském autosalonu ale šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller dodal elektrické ofenzivě zatím nejkonkrétnější kontury.

"Každé koncernové auto dostane do roku 2030 elektrickou verzi. Transformace automobilového průmyslu je nezastavitelná a my ji povedeme," uvedl nový plán pojmenovaný Roadmap E.

Už v roce 2025 by měl mít elektrický pohon každý čtvrtý vyrobený vůz koncernu Volkswagen na světě. Znamená to roční produkci přibližně tří milionů elektromobilů a plug-in hybridů, tedy vozů, které mají po vybití baterií k dispozici i klasický spalovací motor.

"Tento objem by mělo tvořit 50 čistě elektrických aut a 30 plug-in hybridů," upřesnil Matthias Müller.

Samotná značka Volkswagen se má na koncernových číslech v roce 2025 podílet přibližně milionem elektrických aut. Nová rodina elektromobilů, zatím označovaná jako I.D., se začne prodávat v roce 2020.

V témže roce představí první elektromobil také mladoboleslavská Škoda Auto. Vzniknout by měl na základě prototypu Vision E, který se na autosalonu ve Frankfurtu vystavuje v mírně inovované verzi proti té, která se loni ukázala ve světové premiéře v Šanghaji. Dojezd na jedno nabití činí 500 km a o pohon se starají dva elektromotory, které umí vytvořit pohon všech kol.

Už za dva roky se chystá premiéra prvního sériového plug-in hybridu v nabídce Škody Auto. Půjde o modernizovanou verzi Superbu. Škoda chce ve shodě s koncernovými plány vyrábět v roce 2025 každé čtvrté auto s elektrickým pohonem.

Další člen skupiny Volkswagen, značka Audi, ukázal zatím největší propojení elektromobility a autonomního řízení. Prototyp Aicon dosahuje pátého, nejvyššího stupně samostatnosti pohybu na silnicích. Znamená to, že mu chybí pedály a volant. Jde o elektromobil, který má na jedno nabití ujet až 800 kilometrů.

Většina koncernových novinek na poli elektromobility se představuje v roli prototypů, nikoliv sériových modelů. Nejvyšší manažeři to připisují dosud nevyřešeným otázkám ohledně rychlého dobíjení akumulátorů a infrastruktury s tím spojené. "Cílem celého koncernu je dobití baterií za dobu, kdy si dáte na cestě přestávku na kávu," uvedl k tomu Müller.

Skupina VW do elektromobility investuje do roku 2030 více než 20 miliard eur. Ty půjdou nejen do dobíjecí infrastruktury, ale také do vývoje baterií, včetně stavby vlastních továren na ně. Dále do úpravy stávajících závodů, aby se v nich daly elektromobily vyrábět. A v neposlední řadě také do vývoje aut na elektřinu, jehož součástí budou dvě nové modulární platformy, které budou sdílet koncernové značky.

Další kroky na poli elektromobility oznámili ve Frankfurtu i jiní výrobci aut. Honda plánuje v roce 2025 využívat technologii elektrického pohonu dokonce ve dvou třetinách prodaných osobních vozů. Toyota chce v Evropě zvýšit už do roku 2020 podíl prodeje hybridních aut, která pohání jak elektřina, tak benzin, na polovinu. Nyní je na 40 procentech.

Daimler uvede do konce roku 2022 na trh elektrické verze všech modelů značky Mercedes-Benz. "Na úroveň prodejní ceny verzí se spalovacím motorem by se měly elektrické varianty dostat kolem roku 2025," uvedl šéf představenstva Daimleru Dieter Zetsche. Vozy značky Smart budou od stejného roku jezdit výhradně na elektřinu.

Některé státy už oznámily, kdy zakážou nové vozy na benzin a naftu. Británie a Francie uvedly rok 2040. Čína coby největší automobilový trh světa i místo, kde se prodá nejvíce elektromobilů, začala termín případného zákazu zkoumat.

Jan Matoušek, Ondřej Běhal
Přeposlat
Diskuse
reklama

Český trh s nemovitostmi je pro investory příliš drahý. Lepší návratnost financí tak začali hledat u sousedů

Postavila se agresivní politice Ruska a udržela Evropu jednotnou. Nemá charisma, ale lidé jí věří, říká životopisec Merkelové

Plná náměstí a politici na pódiích jsou při kampani minulostí, za voliči se jezdí na vinobraní či poutě

Na startupovou akci do San Franciska přivezli nejsilnější tým Češi. V Silicon Valley však uspěje jen zlomek

David Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu rozhodnutí Nejvyššího soudu o odposleších v jeho kauze

reklama