reklama

Kolik jsme ochotni dát za mobil?

Čtěte více: Apple | iPhone | mobil | cena
  • Ceny mobilů šplhají do závratných výšek.
  • Za lepší fotoaparát, zářivý displej, dokonale lesklý povrch a za všech okolností plynulé reakce smartphonu jsme ochotni si připlatit.
  • Přitom jsou to vlastně hračky, které budou za dva roky nanejvýš průměrné.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Ať už večerní premiéra nového iPhonu ukáže zásadní novinky, nebo jen evoluci zabalenou do nového a superefektního hávu, jedno je prakticky jisté. V pořadí jedenáctá generace telefonu, který ze svého výrobce udělal zdaleka nejbohatší firmu světa, bude i dosud nejdražší. Nejvyšší varianta může stát i přes tisíc dolarů. V USA. V Evropě to vzhledem k dani z přidané hodnoty, delší záruce a svéráznému přístupu Applu k měnovým kurzům bude na volném trhu zaručeně ještě výrazně víc. Třicet tisíc korun není žádná neprostupná hranice.

Přesto se minimálně první týdny prodají všechny špičkové modely, které přijdou na trh. Síla značky a oddanost příznivců, kteří s iPhonem prožili už celou jednu dekádu, to zaručují. Navíc vazba zákazníků na Apple má, minimálně v zámoří, ještě hlubší kořeny sahající k počítačům Mac a především hudebnímu přehrávači iPod. Ten už je dnes prakticky mrtvou a nevýnosnou větví v portfoliu Applu, ale v historii digitálního průmyslu jde o klíčový produkt, s nímž se desítky milionů zákazníků naučily, že hudbu je možné kupovat i na internetu. Vybudované diskotéky s nimi (a jejich rodinami, neboť nakoupené digitální zboží je možné sdílet) od té doby cestují do nových a nových zařízení. K tomu připočtěme, že typický dlouholetý americký uživatel iPhonu za aplikace pro svůj mobil, od spousty levných her po drahé navigace, utratil už stovky dolarů a data včetně fotografií i videí má též na serverech Applu − a máme tu brzdu, která řadě z nich nedovolí z krásného jablečného světa odejít. I kdyby mu nový telefon přišel předražený, má smůlu. Když chce novou generaci mobilu, musí zaplatit. Je uzamčen v applovském "ekosystému" a přechod k jinému systému by byl náročný a nákladný.

Ne že by bylo kam přecházet. Trend zdražování špičkových mobilů totiž zasáhl i svět konkurenčního Androidu. Cenovky nejvyšších modelů přepisují renomované globální firmy, které trh chytrých mobilů formovaly, i čínští vyzyvatelé, kteří v minulých letech výkonný hardware kvůli méně známé značce a některým (především softwarovým) nedodělkům prodávali se slevou. Růst cen na vrcholu produkční pyramidy přišel paradoxně v době, kdy i levnější mobily za tři čtyři tisíce jsou použitelné bez zásadních kompromisů. Jenže luxus táhne. Drahé mobilní hračky mají to kouzlo, že řada víceméně objektivních technických parametrů zákazníkům pomáhá, aby si nákup obhájili i sami před sebou.

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ve městě, kde Merkelová prožila své dětství, cítí k německé kancléřce respekt, ale rozhodně ne obdiv

Evropská komise zkoumá závadnost rumového aroma. Lihovarníci chystají změnu receptu tuzemáku

Trump vyhlásil bankovní blokádu KLDR. Obchod se Severní Koreou zakáže bankám i Čína

Investiční rating od Moody's sníží cenu, za kolik si CPI Property Group půjčuje, věří šéf firmy Němeček

Volný pohyb osob je bláznivý nápad, hřímal euroskeptik Farage na setkání příznivců Svobodných v Praze

reklama