reklama

Trpká příchuť ve sladké Kofole

Čtěte více: Kofola | akcie | média | burza
  • Jaký má smysl uvést na trh malý balík akcií a po 20 měsících ho ještě výrazně zmenšit?
  • Postup Kofoly snižuje šanci na to, že na pražské burze bude předvídatelný titul ve stabilním potravinářském oboru.
  • V takové situaci může drobným akcionářům pomoci i nájezd konkurence.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Když se majitelé firmy rozhodnou prodat část akcií na burze, mohou najisto počítat s tím, že kromě peněz od investorů získají ještě jeden "benefit": publicitu zdarma. Zvláště citelně je to znát v českých podmínkách. Tuzemská burza je tak chudá, že přírůstek je vždy uvítán s jásotem a doprovázen články, analýzami kondice firmy či rozhovory s jejím vedením a majiteli. Každá novinka i spekulace mají pozornost zaručenou.

Velmi zdatně s tímto aktivem pracovali majitelé Kofoly. Práci měli usnadněnou tím, že jiný výrobce nápojů, potravin, a dokonce ani dalšího spotřebního zboží na pražské burze (s výjimkou specifického Stocku, jehož hlavním trhem je ale Londýn) není. Navíc příběh o tradiční značce zdatně dotírající na nadnárodní giganty se prodává sám. Takže když se rozjely přípravy na úpis akcií, měla Kofola místo na televizní obrazovce i na stránkách novin jisté. Samozřejmě zdarma. Mediální přítomnost již tak známé značky se v měsících před veřejným úpisem akcií ztrojnásobila, což podle odhadů mělo hodnotu 13 milionů korun. Až sem jde o učebnicový příklad.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama