reklama

Síla a slabost regulace ojetin

Čtěte více: ojetiny | diesel | konjunktura | regulace | dovoz
  • Ekologická daň penalizuje dovoz ojetin podle stejných parametrů jako v roce 2009.
  • Svět je přitom už o hodně dál.
  • V kombinaci s německým odklonem od dieselů si tak zaděláváme na problém.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Podle ekonomické teorie s růstem platů klesá poptávka po méněcenném zboží. Tedy takovém, k němuž existuje lepší alternativa. Učebnicovým příkladem jsou second handy, které prosperují v dobách krizí, ovšem když mají lidé víc peněz, zákazníků jim ubude, protože i ti chudší zamíří do běžného obchodu. S auty by to, čistě teoreticky, mělo být podobné. Dalo by se čekat, že s příchodem ekonomického oživení bude o auta z druhé ruky menší zájem, protože si lidé budou moct dovolit něco lepšího.

Česká realita je však jiná. I v době konjunktury na naše silnice proudí ojetá auta čím dál vyšším tempem. A co víc, opravdu dramaticky roste zastoupení těch nejstarších, která z výrobní linky sjela před 15 a více lety. Zatímco v roce 2009 bylo v takřka veteránském věku jen jedno z 50 dovezených aut, dnes už je to každé šesté. Divoký vývoj ve věkovém složení dovážených ojetin ukazuje sílu i slabost státních regulací.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama