reklama

Těsné vztahy poškozují politiky i automobilky

  • Je v pořádku, když si předseda vlády nechá zkontrolovat materiál od firmy, o jejíchž problémech má mluvit?
  • Případ projevu, který "překontrolovali" lidé z Volkswagenu, ukazuje problémy, které přináší propojení státu a průmyslu.
  • A určitě se netýkají jen Německa.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Propojení byznysu s politikou nikdy nedělá dobrotu, a když se provalí, je to průšvih pro obě strany. Na vlastní kůži to teď zažívá Stephan Weil, premiér Dolního Saska, na kterého díky bulvárnímu listu Bild prasklo, že si v roce 2015 nechal od Volkswagenu "zkontrolovat" koncept materiálu týkajícího se Dieselgate.

Weil má přirozeně jako premiér státu, kde automobilka sídlí a kterému náleží pětina hlasovacích práv, přičemž z tohoto titulu jeho zástupce předsedá i dozorčí radě VW, vztahy s automobilkou v popisu práce. Ale zatím všichni předpokládali, že předseda vlády dohlíží na kroky koncernu, nikoliv že by vedení automobilky v době, kdy kulminovala aféra Dieselgate, kontrolovalo obsah premiérových stanovisek.

Vysvětlování, že šlo jen o kontrolu právní a technické správnosti, že nedošlo k žádnému lakování na růžovo a kritika v materiálu zůstala, nemění nic na tom, že pozice Weila oslabila, navíc v době, kdy kvůli dezerci jedné poslankyně jeho koalice ztratila většinu.

Weil samozřejmě není první dolnosaský premiér, který sedí v dozorčí radě wolfsburské automobilky. V devadesátých letech do stejného křesla usedal budoucí kancléř (a v ještě vzdálenější budoucnosti posila ruskou vládou ovládaného Gazpromu) Gerhard Schröder či současný německý ministr zahraničí Sigmar Gabriel. V době, kdy v Dolním Sasku vládla CDU, zastávali stejné pozice křesťanští demokraté, včetně budoucího prezidenta Christiana Wulffa. Ale už tehdy, v dobách zdánlivě nezadržitelného tažení koncernu VW k metě největšího výrobce aut na světě, kdy slogan Náskok díky technice ještě nezněl jako výsměch, automobilka nastoupila cestu vedoucí k současným problémům.

Dieselgate toho hodně odhalila a účet za ni už dosáhl 20 miliard eur. Že se pod naleštěnou fasádou automobilového průmyslu, dlouholetého tahouna německé ekonomiky, skrývá i nemálo rzi, ukázalo také právě probíhající vyšetřování dobře podloženého podezření z kartelových dohod, do nichž jsou namočeny automobilky od Audi po Mercedes.

I z toho, co se již dostalo na veřejnost, je zřejmé, že při tajných dohodách dostávali na frak dodavatelé, zákazníci i životní prostředí.

Němci se tak ptají, zda provázanost automobilového průmyslu se státem není přehnaná a nestává se už konkurenční nevýhodou. Dnes se totiž ukazuje, že ústupky, které si automobilky vydupaly, a kooperace tak úzká, že poškozovala konkurenční prostředí, nakonec vedly k tomu, že prestižní němečtí výrobci nyní musí ze všech sil dohánět americkou Teslu, outsidera, který začal ani ne před patnácti lety z nuly.

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

ON-LINE: Policie zadržela tři muže z Maroka a jednoho Španěla. Řidič dodávky z Barcelony je stále na útěku

Rychle rostoucí ekonomika snižuje zadlužení Česka. Pokud vlády nezačnou rozhazovat, bude dluh jedním ze tří nejnižších v EU

Wal-Mart bojuje s Amazonem o internetové zákazníky. Zatím má na síti jen čtvrtinové tržby

Finská police postřelila útočníka, který pobodal několik lidí ve městě Turku

Katalánsko se léta potýká s islamisty, v rámci Španělska patří k nejradikálnějším

reklama