Koloběžky se širokými koly a pohodlným sedátkem brázdí ulice historického centra Prahy rychlostí až 25 kilometrů v hodině. Mezi klasickými elektrokoloběžkami s velkým předním kolem a subtilním rámem působí tzv. scroosery masivně a připomínají více motorku než koloběžku.

Podle majitelů půjčoven jsou bezpečné a zábavné, kolemjdoucí i představitelé Prahy 1 mají ale jiný názor. "Tohle už podle mě není koloběžka, ale malý skútr. Do pěších zón a na chodníky nepatří," uvedl zástupce starosty Prahy 1 Richard Bureš.

Pro některé provozovatele půjčoven byl rozmach elektrokoloběžek po zákazu segwayů záchranou jejich podnikání. Na klasické elektrokoloběžky si Pražané zvykli snadno, mnohdy je těžké je odlišit od těch nemotorových. Velké, skútru podobné scroosery ale mnozí snášejí hůř. Pro obě varianty přitom platí stejná pravidla jako pro jízdní kolo.

"Chtěli bychom, aby ministerstvo dopravy přehodnotilo klasifikaci motorem poháněných vozítek, jako jsou elektrokola nebo elektrické koloběžky. Jako městská část ovšem můžeme jen dávat podněty k projednání," řekl pro HN Bureš a dodal, že s ministerstvem nemají dobré zkušenosti po dohadování o zařazení segwayů.

Podle majitele jedné z pražských půjčoven Petra Žáčka jsou scroosery stejně jako ostatní elektrokoloběžky bezpečné, pokud jsou jejich uživatelé zodpovědní. "Klienty vždy před jízdou poučujeme o bezpečnosti. Musí dodržovat předpisy, na silnici jezdit vždy po pravé straně a za sebou, nikoliv vedle sebe, ani nesmějí jezdit po chodníku," popsal Žáček.

Někteří další provozovatelé podle Bureše přidali na koloběžky cedulky s pokyny, včetně upozornění na zákaz pití alkoholu nebo užívání drog. "Když to tam napíší i v angličtině a přidají varování o postihu policií v případě nedodržení pravidel, turisté to přijmou," dodal Bureš. Kromě pokynů pro chování na koloběžce vyznačují někteří i místa a ulice, kam je možné na koloběžce jet, aby nedošlo k porušení předpisů.