reklama

Závislost na mobilu přináší miliardy

Čtěte více: Facebook | růst | Zuckerberg Mark | burza | akcie
  • Facebook už má hodnotu přes 500 miliard dolarů.
  • Odstup za Microsoftem se zmenšuje, s obřím Amazonem jsou dnes vlastně na stejné úrovni.
  • Čím to, že růst největší sociální sítě stále na limity nenaráží?
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Děcka, jak to, že nejste na Facebooku? rozčiloval se v kresleném vtipu otec rodiny nad ratolestmi ležícími v knihách. Vsadil jsem na jeho akcie vaši budoucnost, zněla pointa kresbičky tak populární, že ji přetiskly i světové ekonomické noviny. Před pěti lety, krátce po vstupu Facebooku na burzu, to bylo vtipné. Ne že by obraz dětí pohlcených čtivem na "staromódním" papíru byl v roce 2012 realistickým zobrazením poměrů v průměrné americké či evropské domácnosti, v otázce obav o hodnotu akcií však satira trefila do černého.

Zisk Facebooku prudce stoupá. Síť těží z příjmů z reklamy na mobilech

První krůčky největší sociální sítě na veřejném kapitálovém trhu totiž budily obavy. Akcie se sice bez problémů rozprodaly za solidní cenu, a dokonce vyvolaly investorskou mánii, protože pro veřejnost je představa, že bude profitovat na úspěchu firmy, jejíž produkt široce využívá, vždycky atraktivní. Brzy se ale výrazně propadly a dlouho se na kurz, se kterým vstupovaly na burzu, dívaly zespodu. Velkým investorům najednou přišlo nesmyslné oceňovat firmu Marka Zuckerberga na stonásobek ročního zisku, když není jasné, jestli může dál a dál růst, a především vyšší počet uživatelů přetavit v peníze. A co bude dělat, když lidé omezí "facebookování" na počítačích a přejdou na čím dál populárnější chytré telefony? Na jejich obrazovku se přece reklamy v takové míře, aby firma zvyšovala zisk, nikdy nevejdou, zněla častá obava.

Dnes už ji neuslyšíte. Ukázalo se, že právě mobily daly Facebooku dodatečnou sílu a vhodné akvizice, především nákup "obrázkové" sociální sítě Instagram a úspěšné komunikační aplikace WhatsApp, ji ještě podtrhly. Facebook neoslabil ani příchod nových konkurentů, z nichž nejvýš vyčnívá na dospívající mládež orientovaný Snapchat, a počet jeho uživatelů dále stoupá.

Není to samozřejmý úspěch, což nic neukáže lépe než dlouhodobé trápení Twitteru, dalšího průkopníka éry sociálních sítí. Ten dál "pálí" peníze investorů, a dokonce přichází o uživatele na americkém, tedy nejlukrativnějším trhu.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse

Soumrak Kalouska. Do vedení TOP 09 nejspíš zamíří nová krev, ale schopný nástupce dnešního předsedy straně chybí

Babišův guru: Za vítězstvím hnutí ANO stojí také muž v pozadí, nenápadný marketingový expert Marek Prchal

Babiš čelí blokádě, má podporu Zemana, do vlády s ním ale nikdo nechce. Zkouší proto taktiku z Agrofertu

Žádné drama, tvrdí o volbách ekonomové. Zisk ODS byl podle některých podnikatelů slabší kvůli slibu, že zruší EET

Živě: Babiš porozuměl obavám svého lidu z uprchlíků, blahopřeje šéfovi ANO k vítězství německá AfD

reklama