reklama

Umělé drahokamy mohou díky důrazu mladých lidí na ekologii získat na popularitě, ukázala studie. Diamantový trh nadále poroste

Čtěte více: šperk | diamant
  • Trh s diamanty se pomalu začíná měnit s tím, jak dospívají další generace.
  • Mladí chtějí znát původ diamantů, dbají na ekologii, a to může zvýšit zájem o uměle vyráběné drahé kameny.
  • Nejčastěji si mladí lidé kupují snubní prsteny s diamantem, stále častěji si však také kupují šperky pro sebe "za odměnu".
  • Trendem je, že diamanty už nekupují muži ženám, ale ženy si je často kupují samy.
Největšími odbytišti diamantových šperků jsou Spojené státy, Čína a Indie - Ilustrační foto. Největšími odbytišti diamantových šperků jsou Spojené státy, Čína a Indie - Ilustrační foto. Foto: HN - Lukáš Bíba

Prodejci diamantů se připravují na stále sílící skupinu zákazníků z řad takzvaných mileniálů, tedy lidí narozených mezi lety 1980 a 2000. Trh s drahými kameny se kvůli nim musí změnit, například stoupne poptávka po laboratorně vyráběných diamantech, které někteří mladí lidé podle studie těžařské společnosti De Beers upřednostňují před přírodními, a to nejen kvůli jejich zájmu o ekologii, ale i odporu k vykořisťování lidí a dětské práci při těžbě diamantů v některých zemích.

Do zmíněné studie se zapojilo 75 tisíc respondentů ze Spojených států, Číny, Japonska a Indie, přičemž tyto země tvoří dohromady 73 procent celosvětové poptávky po diamantech.

Například v USA v roce 2015 upřednostnilo 36 procent nezadaných mladých lidí diamant, který byl získán šetrně s dohledatelným místem původu. Tento požadavek naproti tomu mělo jen 27 procent starších zákazníků.

To, že zákazníci, kteří kupují laboratorně vytvořené diamanty, jsou většinou šetrní k životnímu prostředí a zabývají se ekologií, potvrdil pro CNBC výkonný ředitel společnosti Diamond Foundry Martin Roscheisen. Podle odborníků navíc nemají syntetické diamanty tolik defektů a nečistot jako těžené.

Mladí obdarovávají sami sebe

Mladí lidé stále nejčastěji utrácejí za snubní prsteny. Protože ale do manželství vstupují v průměru později než jejich rodiče a prarodiče, zpožďuje se tak i nákup snubních prstýnků. Diamantové šperky však kupují i z jiných pohnutek. Po svatbě je hned druhým nejčastějším důvodem oslava vlastních úspěchů a potřeba zdůraznit jimi svou osobnost. Zároveň si potrpí na značkové prodejce.

Sílícím trendem je i to, že si mladé ženy kupují diamantové šperky samy. A neplatí to jen ve světě, ale také v Česku a na Slovensku.

Firmy by se ale měly zaměřit i na marketing přes sociální sítě a internet, protože hrají důležitou roli ve způsobu, kterým mileniálové nakupují. Kromě toho, že nejraději nakupují on-line a rádi využívají slevové poukázky, než se vůbec pro nějaký produkt rozhodnou, pečlivě srovnávají ceny na internetu a hledají zkušenosti ostatních zákazníků. Až 60 procent z nich na internetu produkty samo hodnotí. 38 procent je pak sdílí na sociálních sítích.

Lidé narození mezi lety 1980 a 2000 nejsou zanedbatelnou skupinou zákazníků. Například v roce 2015 utratili na zmiňovaných trzích za diamantové šperky téměř 26 miliard amerických dolarů. Tato částka tvoří 45 procent z celkové hodnoty zakoupených šperků za daný rok.

Zájem o diamanty stoupá

V prvním pololetí letošního roku ceny diamantů rostly. Potvrdila to analýza investičního fondu Quant. Podle klenotníka a majitele společnosti ALO diamonds Alojze Ryšavého vzrostly ceny leštěných diamantů o váze 0,3 karátu o 3,7 procenta. U větších diamantů o váze tří karátů, které se zasazují do investičních šperků, růst činil 1,8 procenta.

Celosvětový zájem o diamantové šperky se čtyři roky po sobě drží na historických maximech s tržbami kolem 80 miliard dolarů (1,9 bilionu korun) za rok. V letech 2009 až 2016 rostly ročně tržby v průměru o 3,1 procenta, vyplývá to ze studie těžařské společnosti De BeersPodle ní bude celosvětová poptávka po diamantových špercích stoupat i nadále. Spojené státy přitom představují 50 procent celosvětové poptávky, dalšími velkými odbytišti jsou Čína a Indie.

Příznivý vývoj na trhu se ukazuje především v Číně. Projevilo se to mimo jiné i na návštěvnosti každoročního mezinárodního veletrhu diamantů v Hongkongu. Letos na jaře se na zhruba 4500 vystavujících přišlo podívat 85 tisíc nákupčích ze 144 zemí, to představuje meziroční nárůst o šest procent, informoval web veletrhu.

Markéta Rizikyová, ČTK
Přeposlat
Diskuse
reklama

Z pražských sídlišť by se mohly stát vyloučené lokality. Vzor pro uzdravování panelových ghett ukazuje Nizozemsko

Šokuje mě, když vidím lidi pracující ve fabrikách za 16 tisíc. Pro mnohé se toho od socialismu moc nezměnilo, říká Zaorálek

Koruna je tam, kde byla před intervencemi. Posilování ale může zarazit úspěch Okamury a komunistů

Vlk z Wall Street míří do Česka. Dravý byznysmen bude v Praze radit podnikatelům, jak dosáhnout větších obratů

Větší rozdíl mezi mzdami mužů a žen je v rámci EU už jen v Estonsku, ukázala nová studie

reklama