Máte pocit, že chutná jako černé uhlí z domácí lékárničky a stejně barví jazyk i zuby, jen na jazyku chladí. Řeč je o černé zmrzlině vyráběné z aktivního uhlí, jež se stala hitem internetu a zákazníci za ní i jezdí, jen aby ji vyzkoušeli. Zmrzlina, kterou vymysleli loni v USA, se letos rychle začala rozšiřovat i v Česku. Velké společnosti ji však zatím nenabízejí.

Jako první ochutnali loni černý kopeček zákazníci vyhlášené newyorské zmrzlinárny Morgenstern's. Od té doby se fotky černé pochoutky objevují na sociálních sítích z různých koutů světa.

V Česku začala černou zmrzlinu vyrábět jako první moravská Kozí farma Vizovice. "Každý rok se u nás pořádá v polovině července koncert Masters of Rock. Vše bývá temné, i počasí, tak mě napadlo vyrobit pro návštěvníky černou zmrzlinu," říká majitel farmy Martin Vlček.

Nový letní hit. Černá zmrzlina z uhlí zaplavila sociální sítě

Loni prodal milovníkům rocku a metalu asi 40 kilogramů této zmrzliny, což je asi zhruba tisíc kopečků, než mu došla surovina. Na každý kopeček připadá asi půl gramu aktivního uhlí, které dodávají firmy laboratořím či úpravnám vod, kde funguje jako filtr. Letos Vlček k černé zmrzlině dokoupil ze Slovenska i černé kornoutky.

Vizovická farma dodává zmrzlinu i dalším odběratelům, dvěma prodejnám se zdravou výživou i zlínskému Ternu. Černou zmrzlinu v posledních měsících nabízejí stánky i v Opavě, Ostravě, na Hodonínsku či v Praze. A bude jich přibývat. Do černé barvy z uhlí se totiž pustila i firma Frujo, která pod značkou Toje vyrábí zmrzlinové směsi pro potravinářský trh.

"V dubnu jsme na zkoušku vyrobili první várku směsi. Za dva dny byla pryč, protože ji celou skoupil první odběratel," říká Lukáš Kadlčík, manažer prodeje v České republice a na Slovensku. Firma tak začala vyrábět surovinu pro přípravu točené zmrzliny ve velkém a prodala ji v takovém množství, které stačí na výrobu zhruba pěti milionů točených zmrzlin.

Černý kopeček vyzkoušel i třináctiletý Josef, který si ji koupil ve zmrzlinárně Angelato poblíž pražského Uhelného trhu. "Je zajímavá, ale jedna mi stačí. Černé uhlí, které si beru, když mě bolí břicho, mi chutná víc, toto je trochu divně sladké," shrnuje dojmy z novinky.

Velké firmy zatím s uvedením černé zmrzliny nepočítají. "Držíme se zavedených výrobků a chutí," uvedla Andrea Brožová, mluvčí společnosti Nestlé, jejíž zmrzliny Mövenpick patří k tuzemské špičce mezi kopečkovými zmrzlinami. Podobně mluví i jednička na zmrzlinovém trhu Unilever, pod nějž spadá Algida a nejoblíbenější česká zmrzlina Míša.

Ani třetí z největších zmrzlinových producentů, firma Bidfood (dříve Bidvest), do letošního katalogu zmrzlin novinku z uhlí pod značkami svých výrobků Prima či La Panna neuvedla. A s prodejem nepočítají zatím ani větší cukrárenské sítě, jako je Ovocný Světozor či Hájek & Hájková.

Nový letní hit. Černá zmrzlina z uhlí zaplavila sociální sítě