Radikální proměna trhu námořní kontejnerové přepravy pokračuje. Po vytvoření tří aliancí a několika akvizicích nyní čínská námořní společnost Cosco Shipping, která vznikla státem kontrolovaným spojením bývalých konkurentů China Ocean Shipping Company a China Shipping Group, kupuje sedmičku na trhu námořní kontejnerové dopravy Orient Overseas.

Cosco se tak stává trojkou na světovém trhu po dánské společnosti Maersk a švýcarské Mediterranean Shipping Company (MSC). Dohodu ale musí ještě schválit antimonopolní úřady v Číně, Evropě a USA, uvedly firmy v prohlášení pro hongkongskou akciovou burzu.

Podle specializovaného serveru Splash247.com se nyní Cosco pravděpodobně zaměří na získání aktuální trojky na trhu – francouzského rejdaře CMA CGM. Jeden z vlastníků, turecký Yildirim Holding, prodává svůj 24procentní podíl přes China Citic Bank. Navíc jsou CMA CGM a Cosco členy stejné námořní aliance – Ocean Alliance. Podle zdroje z vedení firmy je cílem Cosco stát se globální jedničkou.

Pokud by došlo k tomuto spojení, podle aktuálního žebříčku Alphaliner by mělo „nové“ Cosco podíl 22,9 procent na globální kapacitě námořních kontejnerových lodí, čímž by s přehledem překonalo dlouho dominující Maersk s 16,4 procenty.

Proměna trhu pokračuje

Nákup OOCL čínskou firmou Cosco je další v řadě akvizic, ke kterým došlo v posledních letech. Rejdaři tak reagují na nižší poptávku po přepravě, nadbytečné kapacity a kolísající ceny.

Dánská Maersk například koupila v prosinci německou firmu Hamburg Sud a francouzská CMA CGM loni převzala singapurskou Neptune Orient Lines. Korejský přepravní gigant Hanjin zase minulý rok zkrachoval.

Vznikají také tři velké aliance, které budou kontrolovat naprostou většinu námořní dopravy, jež stojí podle různých odhadů za 85 až 95 procenty globální výměny zboží.

Největší zákazníci námořní dopravců se obávají nízké míry konkurence, vytváření kartelů a zvyšujících se cen. Odborník na námořní dopravu z dopravního fora OECD Olaf Merk upozorňuje, že po zmíněné akvizici bude podíl prvních čtyř rejdařů 54 procent, zatímco před dvěma lety to bylo jen něco přes 40 procent.

Související