reklama

Praha patří mezi metropole s největším počtem architektů na obyvatele. V žebříčku "chytrých měst" předběhla sousedy

Mapa uvnitř
Čtěte více: Praha | architektura | urbanismus
  • Hlavní město Česka je co do modernizace a dalšího budování pohodlného a příjemného života na 41. místě mezi dalšími 180 metropolemi napříč zeměkoulí.
  • Co se týče modernizace města a toho, kam směřujeme, Praha nechává daleko za sebou sousední Bratislavu, Varšavu i Budapešť.
  • V čem zaostává, jsou moderní technologie i správa veřejných věcí.
Praha v žebříčku "chytrých měst" předběhla i sousedy - Ilustrační foto. Praha v žebříčku "chytrých měst" předběhla i sousedy - Ilustrační foto. Foto: HN - Jiří Koťátko

Už čtvrtým rokem se Praha poměřuje s dalšími 180 městy z osmdesáti zemí světa. V žebříčku Cities in Motion je srovnávána na základě ukazatelů, jako je ekonomika, rozvoj technologií i lidského kapitálu. Letos se umístila na 41. místě, nepřekonala tak západoevropské metropole, ale v regionu si nestojí špatně. Daleko za sebou nechala Bratislavu, Varšavu i Budapešť.

Žebříček Cities in Motion vydává organizace IESE. Hodnotí města z deseti úhlů pohledu, mezi ně patří technologie, životní prostředí, doprava nebo plánování veřejného prostoru. Ekonomika je jen jedním z hodnocených faktorů a má stejnou váhu jako třeba sociální soudržnost mezi lidmi ve městě.

V případě ekonomiky se index skládá například z počtu nezaměstnaných, ceny nemovitostí ve městě, počtu úmrtí na 100 tisíc obyvatel či třeba z počtu pracujících žen na vysokých pozicích. Nepřekvapí, že v této kategorii s velkým náskokem dlouhodobě vedou severské státy.

Sousedy zanecháváme daleko za sebou

Zatímco se Praha umístila na 41. pozici, Berlín byl devátý, Vídeň patnáctá, a jsou tak v modernizaci měst daleko před námi. Kdežto Varšava zaostává s číslem 54, Budapešť je na tom na 67. místě ještě hůře a Bratislava skončila až na příčce 77. Na vrcholu žebříčku najdeme metropole jako New York, Londýn, Paříž či San Francisco. V Evropě pak v modernizaci měst vynikají kromě Londýna a Paříže také Amsterdam, Ženeva či Kodaň – ty získávají cenné body především za fungování dopravy a rozvoj cyklistiky.

Co vše se hodnotí v žebříčku Města v pohybu

- ekonomika a hospodářství (produktivita práce, HDP, počet veřejně obchodovatelných společností...)

- lidský kapitál (počet univerzit, muzeí, uměleckých galerií či vysokoškoláků)

- technologie (počet mobilních telefonů, IP adres počítačů, profilů na Facebooku či chytrých telefonů na obyvatele) 

- kvalita životního prostředí (emise CO2, index znečištění životního prostředí...)

- mezinárodní přesah města (počet turistů, hotelů či mezinárodních konferencí...)

- sociální soudržnost (kriminalita, zdravotnictví, nezaměstnanost...)

- mobilita a doprava (počet stanic metra, odlety a přílety z letiště, možnosti cyklistiky a veřejného půjčování kol...)

- veřejná správa (počty ambasád a konzulátů ve městě, počty uživatelů Twitteru...) 

- územní plánování (počet architektonických kanceláří na hlavu, počet obchodů prodávajících kola na obyvatele, přístup k odpovídajícím hygienickým zařízením a vodě, nízký počet lidí na domácnost...) 

- vláda a úřady (korupční potenciál, otevřenost měst ve zveřejňování dat…)

Zdroj: Porovnání Cities in Motion, IESE, Business school University of Navarra

Úspěšnost světových jedniček co do připravenosti na blízkou budoucnost však sráží to, v čem vedou právě evropské státy: New York zůstává na velmi nízkých pozicích v rozměrech sociální soudržnosti. A to tak hluboko, že konkrétně v tomto parametru s místem na příčce 153. třicetkrát zaostává za Prahou umístěnou na páté pozici.

"Dnes více než kdy jindy města vyžadují strategické plánování. Teprve pak mohou zvážit cesty k inovacím a upřednostnit to, co je pro jejich budoucnost nejdůležitější," píše se ve zprávě, která vzniká jako nezávislé hodnocení institutu IESE z respektovaných statistik Světové banky, Euromonitoru, Numbea a dalších.

Jsme úspěšní v územním plánování a v architektuře

Praha se nachází ve druhé, horší půli indexu, který hodnotil veřejnou správu, kam patří mimo jiné i míra korupce. Překvapivý je fakt, že poměrně špatně se umístila co do ukazatele technologií, kde se počítá i poměr mobilních telefonů, počítačů a účtů na Facebooku na hlavu. Včetně počtu absolventů vysokých škol. Přestože je Praha univerzitní město plné mladých lidí s chytrými přístroji, je až na 105. místě v kategorii moderní technologie. Lépe se umístila například slovinská Lublaň.

Vzhledem k proslulosti hlavního města za hranicemi země je celkem očekávatelné, že se umístilo na šestnácté příčce ze všech měst světa co do připravenosti na turistický ruch, otevřenosti vůči turistům a počtu příletů a odletů. Z prvních deseti měst pro tuto dimenzi je šest evropských a dvě asijská. Nečekaně se Praha také umístila na jedenadvacátém místě v územním plánování. Zde se hodnotily třeba možnosti cyklistiky nebo počet architektonických firem na obyvatele.

"A tomu bych rozhodně věřila. Jsou tady tisíce lidí, kteří se tak či onak věnují architektuře. Jen se obávám, že je to vidět víc v soukromém sektoru než v městském plánování," říká architektka Miriam Lavicská.

Města se pomalu probouzí a chtějí mít přívlastek "chytrá"

Praha chce během dvou let na rozvoj inovací věnovat 700 milionů korun. A podle Václava Koženého, odborníka na Smart City ze společnosti PwC, se probouzí i další města. "Už dnes najdeme v Česku řadu měst, která pozvolna do problematiky chytrých měst proplouvají. Některá z nich mají za sebou nejenom náročnou přípravu, ale také částečnou realizaci některých projektů. A takových případů bude letos čím dál více," říká Kožený.

Podle něj je takovým příkladem třeba Písek. "Města si uvědomila, že směr rozvoje, který delší dobu pozorujeme v zahraničí, má své výhody a je do budoucna nezbytný," říká Kožený s tím, že Písek například spoří energie díky chytrému osvětlení či zjednodušenému parkování. Řidičům šetří čas s hledáním místa i benzin tím, že jim systém sám ukáže, kde je volné místo. "A v plánu je vybudování dobíjecích stanic pro elektrická vozidla," dodává Kožený.

Systém chytrých měst znamená i to, co razí například designérský ateliér mmcité z jižní Moravy, který se zabývá městským mobiliářem. Vyrábí chytré lavičky do parků a na náměstí s nabíječkami pro telefony či tablety, které navíc od podzimu budou fungovat na solární energii.

"Za prvé, neexistuje jediný model úspěchu, takže strategie města musí být přizpůsobena každé situaci. Za druhé, dokonalé město neexistuje. I ta, která jsou umístěna v horní řadě, mají slabiny. Hlavním cílem by mělo být rozvíjení městských prostorů, kde lidé mohou žít s mnoha životními a pracovními příležitostmi v rámci tvůrčího a společensky odpovědného prostředí," píší hodnotitelé ve zprávě IESE.


 

Oprava: V prvním a čtvrtém odstavci jsme opravili chybné umístění Prahy na 45. pozici na správnou 41. pozici. Ve čtvrtém odstavci jsme opravili chybná umístění dalších měst. Za chyby se omlouváme.

Lenka Petrášová
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Brabec: Jednou z největších chyb Česka byla privatizace vodovodů. Voda je věc státu, její cenu by měl hlídat úřad jako v Izraeli

Bitcoin se v srpnu nejspíš rozštěpí na dvě měny. Další rozkol se čeká v listopadu

Rozpadlé koalici lidovců a Starostů by pro vstup do sněmovny chybělo půl procenta, Okamura posiluje, ukázal průzkum Median

Libye dostane od EU 46 milionů eur na posílení ochrany hranic. Italské lodě jí pomohou v boji proti pašerákům lidí

Bude po volbách někdo spolupracovat s Okamurou? Místopředseda hnutí ANO Brabec to nevylučuje

reklama