reklama

Sloupek Martina Malého: Chytrá lavička od města za čtvrt milionu. Ano, čtete dobře

Názory
Čtěte více: město | modernizace | magistrát | inovace
  • Projekty smart city ve městech skýtají i přes všechnu skepsi mnoho výhod.
  • Vyplatí se však za svou cenu, a ještě z peněz daňových poplatníků?
  • Města by asi nejvíce pomohla rozvoji tím, kdyby to nechala na komerční sféře.
Martin Malý. Martin Malý. Foto: HN - Jan Rasch

"Tak nám do Prahy dorazilo moudrým úradkem konšelstva smart city," řekla posluhovačka panu Švejkovi.

"A které smart city myslíte, paní Müllerová? Ty chytré lavičky, nebo wi-fi na tramvajových zastávkách?"

Ne, vážně. Teoreticky bychom měli být rádi, že veřejná správa drží prst na tepu doby a snaží se nezaostávat, jenže člověk se neubrání pocitu, že je to takové vachrlaté a šejdrem. Ale tak už to u veřejné správy zkrátka chodí. Co si soukromá sféra vyřeší během několika měsíců za standardní náklady, to u veřejné správy trvá roky a stojí to mnohem víc. "To se nám to buduje smart city, když nám daňoví poplatníci dávají peníze," řekl by feldkurát Katz.

A tak v Dejvicích stojí "chytrá lavička". Ne, necituje Kanta ani nepřemýšlí nad bytím a nebytím, její chytrost spočívá asi v něčem jiném. Tak zaprvé: má solární panely. Ty napájí malou meteostanici. Zároveň jsou v lavičce zabudované USB konektory, ze kterých si můžete dobít mobil či tablet. A taky tam je signál wi-fi. Možná jsem škarohlíd, ale chytrého v tom nespatřuju nic. Ale třeba se mýlím, třeba je uvnitř něco, co umožní, co já vím, sbírat data, navigovat nešťastné turisty nebo pustit elektrický šok do vandalů. Ale spíš ne.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Martin Malý
Přeposlat
Diskuse

Koruna poprvé od konce intervencí prolomila hranici 25,50 za euro. Je nejsilnější od června 2013

Článek, který tvrdí, že Československo mělo být vděčné za sovětskou okupaci, je dílem šílence s vylízaným mozkem, řekl Zeman

Až 70 procent Čechů platí za tarify podpultové ceny. Jak získat výhodnější podmínky, ale operátoři tají

Elektroauta nebudou mít v roce 2030 ani pětinu trhu. Zato vodík může nastoupit rychle, tvrdí šéf Benziny

Zahraniční výbor a místopředseda sněmovny za podporu Vondráčka. ANO s ČSSD oprašují partnerství

reklama