Výstavba vysokorychlostní železnice se teprve začala připravovat, ale hospodářská komora se s pomocí ministerstva pro místní rozvoj snaží protlačit jinou variantu vedení tratí, než bylo původně zamýšleno. Hlavní změna je v pražském železničním uzlu, který je pro všechny tratě klíčový.

Návrh komory zcela mění i připojení pražského Letiště Václava Havla na železniční síť. Podle této varianty by na letiště neměly jezdit lokální vlaky z Masarykova nádraží. Komora navrhuje vést přes letiště vysokorychlostní vlak s přímými spoji směrem na Berlín i na Brno a Vídeň.

"Vlaky vedené po buštěhradské dráze by oslovily jen cestující z autobusu, my chceme oslovit hlavně ty, kteří jezdí auty," říká Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý náměstek ministra dopravy, který koncepci pro hospodářskou komoru připravil.

Rychlá železnice

◼ Minulý týden vláda poprvé schválila záměr postavit v Česku vysokorychlostní tratě.
◼ Odhady nákladů na základní síť jsou mezi 500 a 650 miliardami korun. Zhruba čtvrtinu mohou tvořit jen stavby na území Prahy a Brna.
◼ Konkrétní stavební práce nezačnou v dalších deseti letech. I kdyby se trasy neměnily, jen získat potřebná povolení zabere několik let, nemluvě o výkupech pozemků.

Tato varianta by teoreticky mohla být i o desítky miliard korun levnější než stávající verze. Ministerstvo dopravy zatím počítá s tím, že se v Praze do chystaných tunelů přesunou příměstské vlaky, vznikne pro ně velké podzemní nádraží v centru města i několik podzemních stanic a částečně by tak vzniklo nové metro.

Oproti tomu návrh hospodářské komory předpokládá, že by pod zem šly vysokorychlostní vlaky. V tom případě by podzemní část hlavního nádraží stačila menší než pro příměstské vlaky a odpadla by i nutnost stavět další podzemní stanice. Výhodou by měla být i menší pravděpodobnost, že se rychlé vlaky při průjezdu Prahou zpozdí.

Hospodářská komora náklady na svou variantu odhaduje na 40 až 50 miliard korun, ministerstvo dopravy tu svou nejméně na 80 miliard. Tyto údaje ale nejsou plně porovnatelné, návrh komory například neobsahuje investice do stávajících kolejí, které by bylo tak jako tak nutné provést a se kterými ministerstvo dopravy ve svém odhadu již počítá.

Jinak řešený pražský uzel by vyžadoval i změnu trasy z Prahy na Drážďany i na Plzeň. Stávající návrhy těchto tras jsou přitom již dlouhé roky hotové. Posuzování těchto tras by tak znamenalo další zpoždění výstavby.

Mapy vysokorychlostnich trati na uzemi Prahy
IMG 1667
Pozn: Červeně je návrh prezentovaný Hospodářskou komorou. Modré tratě v centru města vyžadují tunely pro příměstské vlaky. Autor: Emanuel Sip