Piloti budou smět létat pro aerolinky nejen v pracovním poměru, ale i na živnostenské oprávnění. Změna, kterou v pátek schválila sněmovna v novele zákona o civilním letectví, má pomoci řešit potíže s nedostatkem pilotů. Vládní novela má především za cíl na základě evropské směrnice snížit úroveň hluku na letištích. Nyní ji dostane k projednání Senát.

Nedostatek pilotů vyvolaly jejich odchody do zahraničí. Poslanec Václav Snopek (KSČM), který dotyčný návrh předložil, už loni uvedl, že vychází z požadavků leteckých firem. Tyto společnosti podle něj vidí řešení v tom, že umožní pilotům létat i na živnostenský list. Na poslance se s žádostí o podporu tohoto návrhu už loni obrátili dopisem prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Stanislav Fiala a člen představenstva ČSA Josef Adam. Argumentovali mimo jiné tím, že jde o obvyklou praxi i v jiných evropských aerolinkách.

Poslanci také zvýšili nejvyšší povolenou hmotnost leteckých modelů z nynějších 20 kilogramů na 25 kilogramů. Do této hranice ještě nejsou považovány podle zákona za letadla. Protože jiné země měly tento limit vyšší, působilo to podle poslanců problémy při účasti zahraničních modelářů na soutěžích v Česku.

Poslanci také odložili účinnost novely zákona. Zatímco původně měla začít platit od loňského 1. září, nově má začít platit až 90. dnem od vyhlášení ve sbírce.

Projednávání novely ve sněmovně provázely debaty ohledně řešení majetkoprávních sporů na letištích mezi vlastníky a provozovateli letišť. Poslanci v pátek ale žádné pozměňovací návrhy v tomto směru nepřijali. Spor se týkal ministerstev obrany a dopravy. Ministerstvo obrany se obávalo toho, že by mohlo na základě jednoho z pozměňovacích návrhů přijít o letiště Plzeň Líně. Poslanci kvůli těmto sporům dokonce vrátili novelu k novému projednání ve druhém čtení, aby ministerstvo dopravy mělo čas přijít s řešením. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale už dříve řekl, že pod časovým tlakem se přijatelné řešení nalézt nedá.

"Ono se nakonec ukázalo, že ten spor s ministerstvem obrany není. Řešení těch majetkových věcí, které tehdy někteří lidé chtěli, je řešení, které se nedá řešit zákonem, to se musí vyřešit u civilního soudu," řekl Ťok. Problém s pozemky pod letišti se podle jeho názoru bude řešit ještě dlouho.

Ministr ocenil, že novela prošla ve znění, které schválila vláda, a s pozměňovacími návrhy, se kterými ministerstvo souhlasilo. "Takže jsem rád, že dohody, které se udělaly na platformě Poslanecké sněmovny, zafungovaly," řekl.

Novela v boji s hlukem počítá s tím, že provozovatelé budou muset vypracovávat zprávy o provozu a hluku na letišti i o zavedených nebo zamýšlených opatřeních. Budou muset také hodnotit jejich dopady. Změna zákona se také týká hlášení událostí v civilním letectví, analýzy těchto hlášení a navazujících opatření. Pokud na některém letišti po dobu tří let překročí hluk limity stanovené zákonem o ochraně veřejného zdraví, bude mít Úřad pro civilní letectví právo rozhodnout z moci úřední o přijetí potřebných opatření.

"Myslím si, že ten zákon je především nápravou některých věcí, které mohou zjednodušit letový provoz, a zároveň ho dává do souladu s evropskými předpisy," dodal Ťok.