"Molekulární lego" má léčit streptokoka. Češi našli cestu k silným antibiotikům

Čtěte více: objev | Česko | antibiotika
  • Vědci z výzkumného centra Biocev objevili nový způsob výroby antibiotik, která by měla mít několikanásobně vyšší účinek. Některá by měla dobře zabírat například i proti malárii.
  • Nové látky si nechali patentovat a zahájili rozsáhlé testování.
  • K medicínsky použitelnému léčivu bude ale potřeba ještě mnoho let práce.
jarvis_591ddfd4498ebe483845ea4e.jpeg Titulní strana květnového vydání vědeckého časopisu Chemical Science české vědce potěšila. Foto: Archiv HN

Na titulní straně květnového vydání vědeckého časopisu Chemical Science je rytíř ve zbroji, na jehož štítu svítí nápis Celin. Je to název dosud neznámého silného antibiotika, které objevil tým českých mikrobiologů kolem doktora Jiřího Janaty z Mikrobiologického ústavu Akademie věd. Nová látka by v budoucnu mohla pomoci pacientům trpícím malárií nebo infekcemi způsobenými stafylokokem nebo streptokokem. Síla Celinu přitom vědce překvapila. Třeba v porovnání s průmyslově vyráběným linkomycinem je nové antibiotikum několikanásobně účinnější.

Jiří Janata nový objev připodobňuje k "molekulárnímu legu". "Použili jsme dvě přírodní látky, které jsou známé už od šedesátých let, a spojili jsme je do hybridní látky, kterou v přírodě doposud neznáme," popsal objev. Takové spojení přitom dosud nikoho nenapadlo. "Chemicky je to velmi komplikované a po celá desetiletí chyběly vědcům potřebné znalosti," vysvětluje.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit