reklama

Když se cesta stane cílem: Ve Švýcarsku se vyplatí nepospíchat a vydat se vlakem do lesů a hor

ego!
  • Nejsou nejrychlejší, nejmodernější ani nejluxusnější. A přesto se o nich vyprávějí legendy.
  • Švýcarské vlaky předchází stejná pověst jako celou zemi helvetského kříže - fungují přesně jako hodinky!
  • A navíc vás téměř při každé jízdě odmění fantastickými výhledy na rozkošnou krajinu ozdobenou působivými alpskými vrcholky.
jarvis_591da0cf498e14905c839fe8.jpeg Historická zubačka na vrchol Schynige Platte nad Brienzersee. Foto: swiss-image.ch/Rob Lewis

Švýcarsko je poměrně malá země, tudíž nepotřebuje spěchající rychlovlaky brázdící Francii či Japonsko. Naopak, když jedete ve švýcarském vlaku, přejete si, aby jel co nejpomaleji. Za okny se totiž promítá nádherný, nekonečný film. Starobylá konfederace měla díky své neutralitě obrovské štěstí, neboť se jí vyhnuly obě ničivé evropské války, takže na každém kroku, či spíše na každém kilometru na vás čeká historická či romantická scenerie − gotický kostel ztracený uprostřed kopců, hrdá tvrz na pahorku či zelené louky se stády krav. A k tomu dechberoucí výhledy na zrcadlící se hladinu průzračných jezer či na zasněžené horské velikány.

Informace pro vás

www.rhb.ch
www.jungfrau.ch
www.SwissTravelSystem.com

Praktické informace k cestám do Švýcarska v češtině: www.MojeSvycarsko.com

To všechno je jen vnější kulisa. Druhou hodnotou tamních vlaků a vlastně celého švýcarského dopravního systému je jeho dokonalá praktičnost. Vlakem a navazujícími autobusy se dostanete do každého koutu země stejně pohodlně a rychle jako autem, takže mnoho Švýcarů žijících ve městech auto ani nevlastní, protože ho prostě nepotřebuje. Vlaky bohatě postačí.

Pro turistu ze střední Evropy navíc představuje první jízda švýcarským vlakem malý kulturní šok. Zdejší vagony jsou absolutně čisté, příjemně tiché a hlášení zastávek probíhá obvykle ve třech až pěti jazycích − tedy německy, francouzsky, anglicky a občas i italsky nebo rétorománsky.

Rozdíl jedné minuty

"Na svou první cestu švýcarským vlakem nikdy nezapomenu. Po přistání v Curychu jsem měl odjet do malé horské vesničky Kandersteg. Dostal jsem plán cesty, kdy jsem měl vystřídat čtyři různé vlaky, což mi samozřejmě nevadilo, ale vyděsilo mě, že na dvou nádražích byly mezi příjezdem prvního a odjezdem následujícího vlaku pouhé tři minuty času na přestup. To nikdy nemůžu stihnout, stačí, aby měl vlak chvilku zpoždění a celý itinerář bude k ničemu, bál jsem se. Navíc sněžilo a bylo minus patnáct stupňů, ale slečna na přepážce mě ujistila, že nemám mít nejmenší obavy, neboť všechno bude v pořádku. A také bylo. Vlak přijel přesně, přestoupil jsem a pokračoval dál. Všechny spoje jsem stihnul a na místě jsem byl podle plánu," vzpomíná cestovatel Jan Stach.

Ostatně řada turistů, kteří mají Švýcarsko projeté křížem krážem, dává k dobru bonmot, jaký že je rozdíl mezi německy a francouzsky mluvící částí země. Jedna minuta. Zatímco v německé části jezdí vlaky na vteřinu přesně, v té francouzské mají občas minutku zpoždění. "Před dvěma lety jsem jel vlakem do Ženevy a už půl hodiny před příjezdem hlásili opakovaně v každé stanici, že budeme mít kvůli práci na trati pět minut zpoždění, ale ať se nebojíme, protože na nás všechny přípoje počkají," dokresluje mechanismus švýcarských drah Jan Stach.

Famózní Rhétská dráha

Vedle dokonalé funkčnosti potěší hlavně úžasné scenerie, které se střídají za okny. Na prvním místě je třeba doporučit slavnou Rhétskou dráhu, vybudovanou v náročném alpském terénu na konci 19. století, jejíž dvě tratě Albula a Bernina jsou od roku 2008 zařazeny na seznam kulturního dědictví UNESCO. Ostatně už samotná jízda po nejfotografovanějším viaduktu Švýcarska, viaduktu Landwasser, z něhož vlak zajíždí přímo do tunelu vykopaného v kolmé skále patří k zážitkům, na které nikdy nezapomenete.

Celkově dnes v rámci Rhétské dráhy funguje téměř 400 kilometrů sítě tratí, přičemž jeden z nejhezčích úseků pokrývá slavná trať Bernina, po které jezdí ze Sv. Mořice do italského Tirana i slavný Bernina Express a bez nadsázky vede okolo ledovců až k palmám. V létě je možné využít autobusového přípoje Bernina Expressu z Tirana do "italské" části Švýcarska v nejjižnějším kantonu Ticino. Trať vlaku Bernina Express je nejvýše položenou železniční tratí Evropy, jež bez ozubení − tedy na normálních kolejích − vystoupá až do výšky 2253 metrů nad mořem. Potřebuje k tomu ovšem 55 tunelů a 196 mostů.

Noční jízda za úplňku

Babička zubačka
jarvis_591da0cf498e14905c839fec.jpeg

◼ Jednou z nejkrásnějších a technicky nejzajímavějších tratí celého Švýcarska je staromódní zubačka mířící od městečka Wilderswil u Interlakenu na náhorní plošinu Schynige Platte, odkud jsou nádherné výhledy na celou jezerní krajinu.
◼ Technický klenot, který během sedmi kilometrů překonává převýšení 1500 metrů, pochází z roku 1894 a je stále plně funkční.
◼ Přitom poměrně pestrý vozový park má ve své kolekci dobové vagony či lokomotivy vyrobené před sto lety. Historickou zubačku provozuje železniční společnost Jungfraubahnen a se Swiss Travel Passem máte cestu, která na tento švýcarský vrchol zabere necelou hodinku s nejvyšším převýšením 25% již v ceně a nic nedoplácíte.
◼ Na vrcholu vás čeká alpská botanická zahrada se 650 alpinkami, restaurace se sluneční terasou a panoramatickým výhledem na slavnou trojici Eiger, Jungfrau a Mnich, hikingové trasy a historický hotel. Schynige Platte rozhodně patří k zážitkům, na které budete dlouho vzpomínat.

Na trati Albula v zastávce Bergün můžete navštívit také železniční muzeum Albula, kde na ploše 1300 metrů čtverečních čeká na návštěvníky 600 exponátů z více než stoleté historie této fantastické dráhy, včetně legendární lokomotivy Krokodýl pocházející z roku 1926. A pozor − slavná lokomotiva zde stále jezdí v čele dřevěného turistického vlaku s otevřeným výhledem do krajiny − a to každou neděli (samozřejmě jen v letní sezoně).

Další mimořádný zážitek nabízí romantická noční jízda za úplňku − ze Sv. Mořice vás vlak zaveze do stanice Alp Grüm, kde se ve výšce 2091 servíruje fondue a poté se jede zpátky vlakem se zhasnutými světly, zatímco ve vagonu hraje klasická hudba a rozlévá se víno.

Dalším zážitkem je panoramatický vlak Ledovcový expres přezdívaný Nejpomalejší rychlík světa, který na své úchvatné panoramatické cestě Alpami spojuje několik slavných horských středisek − luxusní Svatý Mořic, románem Kouzelný vrch proslavený Davos či Zermatt s nejfotografovanější horou Švýcarska v podobě Matterhornu.

Vše v jednom

Při delší návštěvě Švýcarska se vyplatí pořídit si Swiss Travel Pass, komplexní jízdenku na veškerou dopravu v zemi, od vlaků a autobusů až po lodě a MHD v 90 městech. Výhodou Swiss Travel Passu je také skutečnost, že platí jako vstupenka do 500 muzeí a galerií v celé zemi. Takže i když trávíte pracovně čas třeba v Curychu, můžete během odpoledne zajet do Basileje (například na špičkovou výstavu obrazů Clauda Moneta − od května do září letošního roku), Lucernu či Bernu, kde navštívíte jedno či dvě muzea a zase se vrátíte zpátky. Swiss Travel Pass se prodává v různých variantách − 3, 4, 8 a 15denní verzi.

Metro bez řidiče

O hodinu víc

◼ Moderní hotel pro milovníky vlaků a nádraží. Curyšský hotel populárního řetězce 25hours Hotels, otevřený před několika týdny, stojí u hlavního nádraží a některé pokoje mají výhled přímo na koleje a vlaky.

◼ Protože v netradičním designovém hotelu jsou kompletně prosklené koupelny – můžete se dívat na vlaky třeba při sprchování.

◼ Jinak tu výborně vaří izraelskou a libanonskou kuchyni a hlavně kreativní verze hummusu jsou vyhlášené – za zkoušku stojí hummus ochucený červenou řepou a křenem nebo mangem a chilli.

Jeden z největších zážitků nabízí výjezd na vrcholek Allalin nad oblíbeným horským střediskem Saas­-Fee, a to hned z několika důvodů. Cesta do výšky 3500 metrů totiž vede nejprve lanovkou a posléze nejvýše položeným metrem světa.

Další zážitky se skrývají na vrcholku, kde je možné poobědvat v nejvýše položené otáčivé restauraci v Evropě, která se každou hodinu otočí kolem dokola a při obědě vám tak představí celé panorama okolních hor včetně vrcholu Dóm, jenž je s výškou 4545 metrů třetí nejvyšší horou Evropy.

A před cestou dolů se ještě můžete zastavit v unikátní ledovcové jeskyni s mnoha ledovými sochami a také kaplí, která je vyhledávaným místem pro netradiční svatební obřady. A když už jsme zmínili horské metro − jediné skutečné metro v našem slova smyslu funguje v "olympijském" městě Lausanne. Má dvacet devět stanic a je nejstrmější v Evropě. Každý rok přepraví přes 24 milionů pasažérů, navíc je plně automatické, to znamená, že jezdí bez řidičů. A samozřejmě je součástí švýcarského dopravního systému.

Po kolejích za vínem

Závěrem připojme ještě dva tipy na zajímavé železniční výlety. První vede kantonem Wallis, který je druhým největším kantonem Švýcarska a současně také nejhornatějším místem Evropy, neboť na jeho území leží více než 40 čtyřtisícových vrcholů. Současně je ovšem Wallis srdcem švýcarského vinařství, takže krajina je plná nádherných vinic, z nichž některé se šplhají až do výšky kolem tisíce metrů. Vinaři ve Wallisu obhospodařují na pět tisíc hektarů vinic, které dávají 50 milionů litrů vína.

Za návštěvu stojí hlavně starobylé město Sion a také kuriozita v podobě nejmenší vinice světa v Saillonu, jež má rozlohu pouhých 1,6 čtverečního metru. Pěstují se na ní jen tři stromky vinné révy, které jsou symbolickým majetkem dalajlamy a révu z nich každý rok sklízejí slavné osobnosti. Mošt se pak smíchá s dalším vínem místních vinařů a připraví se limitovaná edice tisíce lahví, které patří k ceněným sběratelským artiklům.

Druhá cesta míří z Lausanne do městečka Montreux, jež je centrem švýcarské Riviéry na břehu Ženevského jezera (v první polovině července zde probíhá slavný jazzový festival − letos již 51. ročník), nicméně samotná cesta vede skrz nejkrásnější vinice celého Švýcarska, jež jsou umístěné v prudkých terasách nad Ženevským jezerem. Na místě, kde révu pěstovali již staří Římané, se dnes nachází deset tisíc teras, které se od vodní hladiny zdvihají až ve čtyřiceti kaskádách nad sebou, přičemž jednotlivé terasy jsou oddělené kamennými zídkami, vytvořenými pečlivou prací desítek generací místních vinařů. Hlavně díky tomu byly vinice Lavaux zapsány před deseti lety na seznam památek UNESCO.

Libor Budinský
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Tady je Faltýnkovo. Bývalý sociální demokrat a dnešní místopředseda hnutí ANO umí řídit stát jako firmu

Hrad trápí Zemanova únava, omezuje proto jeho program. Potřeboval by až dva týdny volna, říká prezidentův lékař

Když Američané odmítají hrát vůdčí roli, musí vzít Evropané svůj osud do vlastních rukou, naznačuje Merkelová

CVVM: Důvěra v Zemana po krizi spadla pod 50 procent, vládě se za měsíc propadla skoro na polovinu

SPECIÁL: Ještě den a cigareta v restauraci vás může přijít na pět tisíc korun. Někteří hospodští chystají "klubový" odboj

reklama