reklama

Polská vláda podpoří rozvoj elektromobilů. Slibuje si od toho rozvoj ekonomiky i výzkumu

  • Polská vláda dokončuje zákon, který by od příštího roku měl umožnit masový rozvoj elektromobilů.
  • Vládní konzervativci chtějí pomocí elektromobility zvýšit celkovou úroveň polského hospodářství a podpořit výzkum a vývoj.
  • Kritici tvrdí, že plány, jejichž náklady ponese hlavně stát a státní firmy, jsou nerealistické.
jarvis_5915e548498ed7c7ba2332a6.jpeg Polská vláda chce, aby se elektromobily staly "autem pro všechny, nejen pro bohaté". Foto: HN - Martin Ehl

Polský Lidl má zajímavou novinku: firma ABB postavila první nabíjecí stanici pro elektromobily u jednoho z jeho 600 polských obchodů. Německá obchodní síť buduje nabíjecí stanice po celé Evropě, což se hodí polské konzervativní vládě. Podle jejích plánů se má Polsko stát lídrem elektromobility v Evropě a v roce 2025 má po polských silnicích jezdit milion elektromobilů.

Zákon, který by to všechno měl umožnit (včetně provozu aut bez řidiče), nyní vláda předložila k veřejné diskusi a na konci května má zamířit do parlamentu. Elektromobilita se má stát ukázkovým programem v ambiciózním plánu hospodářského rozvoje, který loni představil vicepremiér a ministr rozvoje Mateusz Morawiecki.

79 miliard

korun má stát v přepočtu zavedení masové elektromobility do roku 2025 podle nového zákona. Zhruba 65 mld. má platit stát, zbytek samosprávy a energetické firmy.

"Elektromobilita představuje řadu věcí, kterých chceme v plánu dosáhnout. Čisté ovzduší, přínos hospodářství − například tím, že budeme dovážet méně ropy nebo že budeme vytvářet nový druh automobilového průmyslu. A navíc se posuneme k výrobkům s vyšší přidanou hodnotou," řekl Michal Kurtyka, náměstek ministra hospodářství odpovědný za elektromobilitu na Evropském hospodářském kongresu v Katovicích.

Vývoj polského osobního elektromobilu je přitom v úplných počátcích, zatímco třeba výrobce autobusů Solaris už do vývoje elektrického pohonu investuje. Vláda nyní dává důraz na to, aby nový zákon přinesl pobídky pro uživatele a aby zároveň polostátní energetické firmy budovaly novou síť. Poláci podle navrženého zákona budou mít při nákupu elektromobilu daňovou slevu, elektromobily budou moci v chronicky ucpaných městech užít autobusového pásu, firmy budou mít možnost vyššího odpisu amortizace, parkování na placených parkovištích bude zdarma, k nabíjecím stanicím řidiče dovede speciální aplikace a elektromobily by měly umět vyúčtovat nabití kdekoli v Polsku pomocí chytré sítě a speciálního softwaru. "Pokud jde o software, všechno už máme v Polsku vyvinuté a čekáme na poptávku," řekl v Katovicích Roman Szwed, šéf firmy Atende.

Budoucnost e-aut

Poradenská firma BCG odhaduje, že v roce 2025 bude globálně 24 % aut na alternativní pohon a z této skupiny čtvrtina budou elektromobily (65 % alternativních budou auta na hybridní pohon). Polsko předpokládá, že do roku 2020 bude v zemi 6,4 tisíce nabíjecích stanic (dnes 300) a 2025 milion elektrických vozů (dnes 500).

Skeptici poukazují na to, že podobných plánů nová vláda ohlásila několik a že jsou v mnoha aspektech nerealistické. "Je otázkou, zda energetické firmy mohou vydělávat na nabíjecích stanicích, navrhovaný zákon budí v tomto směru pochybnosti," řekla například serveru wnp.pl Dorota Debinska-Pokorska z poradenské firmy PwC.

I v debatě na kongresu zaznělo z úst řady expertů, že je třeba snížit cenu elektromobilů, což je v tuto chvíli asi hlavní překážka jejich masovějšího rozšíření. "Musí to být auto pro všechny, nejen pro bohaté fanoušky," řekl Marcin Korolec, bývalý ministr životního prostředí a šéf nadace propagující elektromobily.

Martin Ehl
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

On-line: Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 22 lidí. Podle policie se na místě odpálil sebevražedný atentátník

Česko bez volantu. Vláda by měla jít trendu autonomních aut naproti, myslí si Ťok a chce vybudovat polygon

Bývalý šéf dohledu ČNB Rozumek bude působit v Mezinárodním měnovém fondu. Pomůže Bosně a Hercegovině s dohledem nad bankami

UNESCO se po deseti letech opět zabývá mrakodrapy na Pankráci. Městu by mohlo opět hrozit odstranění ze seznamu dědictví

Nebezpečný svět Marka Hudemy: Atomová hádanka zůstává nevyřešena

reklama