Vysokoškoláci považují známé firmy, jako je Kofola či Samsung, za lukrativní zaměstnavatele. Silné značky mají v souboji o pracovníky lepší pozici, udržet klíčové zaměstnance je pro ně ale stejně důležité jako v jiných firmách. Nevýhodou je, že uchazeči ovlivnění marketingovou imagí firmy mají o práci nereálné představy.

V české a slovenské pobočce Samsungu pracuje zhruba 200 lidí. Kromě brigádníků do administrativy firma hledá uchazeče pouze do jednoho týmu on-line prodeje. "Z pohledu personalisty je silná značka vynikajícím pomocníkem při oslovování kandidátů. Nabídku pracovat pro Samsung každý rád vyslechne," říká Jana Riebová, HR manažerka české pobočky korejského obra. Dobrá značka podle ní zvyšuje motivaci, zapojení a hrdost zaměstnanců na firmu, ve které pracují.

Úskalím je možné nebezpečí, že se hrdost na značku změní v aroganci a přehlížení ostatních. "I zaměstnanci silné značky musí mít pořád oči a uši otevřené novým podnětům, trendům a potřebám zákazníků," podotýká manažerka, podle níž může silná značka některé kandidáty dokonce odradit. "Řeknou si, že taková firma bude mít velké požadavky a bylo by pro ně těžší uspět. Tak se k nám raději nebudou hlásit," míní Riebová, která se v personálních odděleních velkých korporací pohybuje více než 25 let.

Značka dobrého zaměstnavatele se podle ní dá vytvořit jasnými a transparentními pravidly pro práci s lidmi a pracovním prostředím s otevřenou komunikací, kde mohou být lidé sami sebou. "Důležité také je přistupovat k zaměstnancům s respektem a důvěrou," připomíná manažerka.

HMR - Konference

V opačné situaci se nachází například Komerční banka. Ačkoliv se také umisťuje mezi nejžádanějšími zaměstnavateli, její obraz bývá mezi uchazeči vzdálený od reality. "Bojujeme s velmi konzervativním vnímáním naší značky. Po nástupu jsou pracovníci většinou mile překvapeni naší firemní kulturou," uvádí Pavla Švejcarová, manažerka vzdělávání v Komerční bance.

Společnost Kofola v Česku a na Slovensku zaměstnává více než tisíc lidí. Před letní sezonou firma hledá zhruba třicet lidí na pozice operátorů, skladníků nebo mechatroniků. "Silná značka uchazeče přitahuje a snadno se s jejím obrazem lidé ztotožňují. To, že značka vyrostla na každodenní obětavé a náročné práci, už ale není na první pohled vidět," míní Hana Caltová, HR ředitelka Kofoly.

Cílem společnosti je vybudovat realistický obraz atraktivního zaměstnavatele. "Chceme naplnit očekávání nových kolegů, kteří by měli přicházet s tím, že si svou kariéru budou budovat s pokorou, trpělivostí a maximálním osobním nasazením," říká Caltová.

Přitažlivost značky u nových zaměstnanců podle ní významně přispívá k tomu, že ve firmě zůstávají. "Kdo si u nás nenajde své místo nebo nevidí smysl ve své práci, dříve nebo později odejde bez ohledu na to, co vše může značka reprezentovat. Vnitřní sílu značky dokládá to, že každý rok oceňujeme kolegy, kteří u nás pracují více než 15 nebo i 20 let," dodává Caltová. Zároveň upozorňuje, že ani Kofola nezískává snadno technické odborníky do svých výrobních závodů.

HMR - Konference