reklama

Ropy se těží méně, ale stejně je levná

Čtěte více: OPEC | Saudská Arábie | Rusko
  • Barel ropy se prodává za méně než 50 dolarů.
  • Trh pochybuje, že OPEC dokáže efektivně kontrolovat těžaře a omezit přísun "černého zlata".
  • V Česku se vliv levné ropy ještě násobí mírně slabším dolarem.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Omezení těžby ropy, k němuž se země OPEC s dalšími producentskými státy odhodlaly až po dlouhých vyjednáváních, k trvalému obratu nestačí. Názorně to ukázal bleskový propad na konci minulého týdne, který cenu barelu ropy typu Brent stáhl pod 50 dolarů, kontrakt na texaskou ropu WTI s dodáním v červnu se pak prodával za 45 dolarů. Tak levná ještě letos na jaře, v době, kdy se omezený přísun suroviny na trhy měl plně projevit, nebyla. Pokles cen během jednoho měsíce přesáhl 10 procent a ani začátek týdne změnu trendu nepřinesl.

Saúdové se jako největší světový exportér a lídr kartelu OPEC okamžitě vytasili s výčtem argumentů, proč má cena růst, a proč nás dokonce čeká období, kdy bude nutné vyrovnat se s převahou poptávky nad nabídkou. Spásou má být Asie, region, který v posledním čtvrtstoletí spolykal většinu nové produkce. Ropná monarchie věří, že tamní doprava se bez ropy ještě dlouho neobejde, už jen proto, že alternativní zdroje jsou dražší.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Luděk Vainert
Přeposlat

Průzkum: Pro třetinu Čechů je v pořádku obcházet daně, čtvrtina neví, co je šedá ekonomika

Největší chyba by byla to teď vzdát, řekl šéf odborářů slovenského VW. Stávka už dopadla i na české dodavatele

Druhá nejhodnotnější digitální měna se na moment propadla o 99 procent z 317 dolarů na 10 centů. Zapříčinil to milionový prodej

Kruliš si o jízdu v BMW sám řekl, předpisy nikdo neporušil, rozhodlo prezidium. Nový supervůz dostane policie příští týden

Vyhozeného zakladatele Uberu podpořili zaměstnanci. Nedělejte chybu jako Apple nebo Twitter, vzkazují vedení

reklama