reklama

Proč vyhnat naftové motory z měst

Čtěte více: nafta | diesel | omezení | emise | automobil
  • Podpora dieselových motorů v západní Evropě skončila.
  • Nyní je v módě restrikce. Populární je zakazovat naftovým motorům vjezd do měst.
  • V Česku si zatím diesely užívají výhody méně zdaněného paliva.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Za pětaosmdesát let, během nichž se dieselové motory montují do osobních aut, udělaly generace konstruktérů ohromný kus práce. Z vibrujících, hlučných a vzhledem k objemu válců i nevýkonných motorů se staly pohonné jednotky charakterem odpovídající 21. století. Dnes už řidič bez pohledu na otáčkoměr ani nemusí uhádnout, zda náhodou pod kapotou nevrní benzinový motor. Ani to však naftovým autům zářnou budoucnost nezajistí. Ani v Evropě, jediném trhu, kde je jejich postavení dominantní.

Snaha zcivilizovat vznětové motory je motivována jejich hlavní výhodou − vyšší účinností. Menší objem spáleného paliva kromě nižší útraty u pumpy znamená, že do ovzduší putuje méně oxidu uhličitého, skleníkového plynu, kterému se přičítá největší vliv na  změny klimatu. Právě proto Evropa v druhé polovině 90. let na kdysi opovrhované čoudící motory vsadila a začala je oproti benzinovým zvýhodňovat. Znělo to logicky: doprava je jedním z hlavních zdrojů skleníkových plynů, takže sázka na účinnější motor dává šanci snížit emise bez toho, že by aut muselo být méně. "Nafťáky" tak v evropském automobilovém parku převládly, v některých zemích na vrcholu dieselové horečky připadaly na každé prodané benzinové auto hned čtyři jezdící na naftu.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Luděk Vainert
Přeposlat

Průzkum: Pro třetinu Čechů je v pořádku obcházet daně, čtvrtina neví, co je šedá ekonomika

Největší chyba by byla to teď vzdát, řekl šéf odborářů slovenského VW. Stávka už dopadla i na české dodavatele

Druhá nejhodnotnější digitální měna se na moment propadla o 99 procent z 317 dolarů na 10 centů. Zapříčinil to milionový prodej

Kruliš si o jízdu v BMW sám řekl, předpisy nikdo neporušil, rozhodlo prezidium. Nový supervůz dostane policie příští týden

Vyhozeného zakladatele Uberu podpořili zaměstnanci. Nedělejte chybu jako Apple nebo Twitter, vzkazují vedení

reklama