reklama

Na podzim se začne stavět. Ale který rok?

  • Stavba dálnic se v Česku protahuje na mnoho desítek let. Bruselský souhlas se zjednodušeným řízením vlivu stavby na životní prostředí rychlou výstavbu nezaručuje.
  • Většina překážek je domácích.
  • Stát má problémy s výkupem pozemků a ekology. Stavbu zdržuje archeologický průzkum i odvolání neúspěšných stavebních firem.
Julie Hrstková. Julie Hrstková. Foto: HN - Matej Slávik

Cestování po českých dálnicích je svébytným zážitkem. Pokud si někdo představuje rychlostní komunikaci jako něco, po čem se rychle dostane z bodu A do bodu B, potom by se měl tuzemské síti dálnic spíš vyhnout. Uzavírky a omezení na existujících silnicích vkusně doplňují meziúseky, kde se pro jistotu žádná dálnice nevyskytuje. A podle všeho − přestože politici čas od času přesvědčují veřejnost a vyhlašují termíny zahájení stavby − ještě dlouho vyskytovat nebude.

Stát sice vytipoval takzvané prioritní stavby, kvůli nimž musel dokonce vyjednat v Bruselu výjimku, aby se do nich mohl pustit. Ale to, že ji po dlouhém jednání nakonec získal, ovšem ve skutečnosti neznamená, že může okamžitě začít stavět. Připomeňme, že o výjimku musel žádat proto, že posudky o vlivu stavby na životní prostředí podle starého zákona přestala Evropská unie uznávat. A podle nového zákona by stejný proces trval opět další desetiletí. Povolené zjednodušené řízení je ovšem jen prvním, i když nezbytným krokem. A možná nakonec přes veškerou bruselskou byrokracii také nejjednodušším.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Julie Hrstková
Přeposlat

Český papírenský průmysl prochází bouřlivým obdobím. Kvůli oblibě hamburgerů či koláčů se zaměřuje na obaly

Portugalsku se pod vedením socialistického premiéra ekonomicky daří. Pyrenejský stát se nečekaně vyhnul "řeckému osudu"

Česko je pro módu nejtěžší trh, tvrdí Ladislav Trpák, jehož Zoot utržil na prodeji oblečení přes 700 milionů

V Kunovicích spouští "chytrou" výrobu pro Audi či BMW. Obrábění je zde plně automatizované

Strany před volbami slibují zjednodušení daní. Opozice chce konec EET, hnutí ANO jen její změny

reklama