reklama

Hledají se lektoři chytrých aut. Učí vozy řídit i v běžném provozu

Čtěte více: auta | inovace | Ústí nad Labem
  • Technologické firmy hledají brigádníky, kteří by učili chytrá auta řídit.
  • Významný projekt se rozjel před měsícem v Ústí nad Labem, kam firma Valeo přesunula část svého výzkumu.
  • Studenti se mohou v inovačním centru seznamovat s technologiemi budoucnosti a podílet se na zakázkách pro komerční společnost.
jarvis_58f8f5a2498ebdf0c6f123b4.jpeg Lektoři aut: V ústeckém inovačním centru učí chytrá auta řídit převážně mladí lidé. Foto: HN – Jakub Zelenka

Na chodbu magistrátu v Ústí nad Labem se vyrojili lidé z byznysu, vědci a politici. Mají za sebou tři hodiny jednání, které má určit směr, jímž se jeden z nejchudších regionů s nejvyšší nezaměstnaností vydá.

Na středeční schůzce město deklarovalo, že chce být první v Česku, kde budou pravidelně a v běžném provozu jezdit samořídící auta.

Sázkou na technologie tak chce kraj přitáhnout firmy a odborníky, kteří vytvoří nové pracovní příležitosti pro místní obyvatele.

"Vytvoříme podmínky, aby testování autonomních aut mohlo ve městě probíhat. Teď musí průmysl definovat, co od nás potřebuje," hodnotí setkání primátorka Ústí nad Labem Věra Nechybová. Ta už na začátku měsíce jednala i s ministrem dopravy Danem Ťokem, který jí přislíbil podporu.

Už teď se v Ústí začaly rozbíhat projekty, které mají autonomním autům pomoci. Francouzský koncern Valeo, jenž dodává systémy a díly světovým automobilkám, přenesl do kraje část svého výzkumu pro auta budoucnosti.

Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně, ČVUT a Inovačním centrem Ústeckého kraje učí počítače v samořídících vozech "vidět". Na projektu už nyní pracují desítky lidí pod dozorem expertů z Valea a univerzit.

"Pro sesbíraná data se musí udělat takzvaná anotace. Při ní se manuálně označují překážky a software se díky tomu začne učit. Auto pak pozná třeba kamion nebo svodidla. A právě kvůli urychlení tohoto procesu, který je časově náročný, máme projekt i v Ústí nad Labem," popisuje mluvčí společnosti Valeo Gábor Iffland.

Firma kvůli tomu vydala inzerát, že shání brigádníky, kteří se chtějí podílet na budoucnosti motorismu. Hlásit se může kdokoliv, podmínkou je trpělivost a talent pro práci s počítačem.

Chytrá auta ve světě

Soupeření koncernů

Chytrá auta učí řídit nejen progresivní firmy jako Tesla, Google, Uber. Téměř každá větší automobilka má projekty na samořídící vozy. Například Ford chce svá autonomní auta představit do roku 2021.

Překážky chytrých aut

Firmy mají problémy nejen s chybějící legislativou nebo nepružnými zákony států, ale i s morálními rozhodnutími, která auta se budou muset v provozu řešit. Má například auto zabít řidiče nárazem do svodidel, aby zabránilo smrti více lidí či dětí? Na to zatím nikdo nemá uspokojivou odpověď.

Kvůli každé nehodě autonomního auta se navíc musí pečlivě vyzkoumat její příčiny, což rozvoj brzdí.

Šance pro dodavatele

Pomoci v rozvoji chytrých aut nemusí pouze velké automobilové koncerny, ale i jejich dodavatelé.

V Česku systémy vytváří například francouzské Valeo.

To má v tuzemsku vývojové centrum i několik továren.

O technologii se zajímá i německá společnost Bosch.

"Baví mě to, protože je to zajímavá futuristická práce. Děláme na zajímavém projektu a je to lepší než v továrně u pásu," tvrdí student David Flenzr, který patří mezi zkušenější pracovníky.

Nyní pomáhá i dalším lidem v ovládnutí složitého softwaru pro učení aut.

Spolu s ostatními sedí v malé místnosti připomínající učebnu informatiky na střední škole. Pracuje se asi 15 kilometrů za Ústím v inovačním centru Nupharo. To má v budoucnu sloužit i jako azyl pro technologické start-upy.

Na obrazovce jednoho z počítačů běží video zachycující jízdu autem. Po chvíli se obraz zastaví a na druhém monitoru se z barevných teček vytvoří objekty. Lze tam rozpoznat strom i další vůz řítící se v protisměru. Brigádník ho označí do rámečku, to samé udělá i se stromem a nastavení potvrdí.

Video se zase na chvíli rozběhne a pak náhle zastaví. Opět se musí označit důležité objekty.

Editovat takovou 90sekundovou sekvenci může trvat i hodinu a půl. Záleží na míře provozu.

Původní plán byl o něco nižší, na data měla stačit zhruba hodina.

"Ano, je to monotónní, ale dává to smysl. Rozhodla jsem se kvůli tomu odejít i z jiné brigády. Nejtěžší je se naučit, co označovat a kdy," popisuje černovlasá studentka geografie Barbora Souchová.

Učit chytrá auta jezdit je pro mladé lidi atraktivní nejen díky novým technologiím. Za hodinu si vydělají i 160 korun. To je i více než dvojnásobek toho, co si v kraji běžně vydělají za brigádu v restauraci či obchodě.

Rozjezd však má dosud také řadu neduhů. "Všechno není úplně hladké. Musí se zlepšit rozdělení práce u brigádníků," míní například šéf Inovačního centra Tomáš Siviček. Stává se tak, že jsou občas některé počítače neobsazené.

"Cílem je ukázat firmě Valeo, že dokážeme dělat zajímavé projekty a mohou s námi více spolupracovat," říká Siviček.

Jakub Zelenka
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Kromě chaty na Lipně nic nemám, říká Zimola. Jeho rodině přitom patří rozlehlé pozemky

Nemusíte ze mě mít strach, řekla Le Penová voličům a "pozastavila" své působení v čele Národní fronty

Číňané jdou proti Audi či BMW. Tamní miliardář najal na vývoj luxusních vozů západní odborníky

ČEZ chce opustit Bulharsko, dostal nabídku od Energo-Pro a dalších sedmi firem

České kloubní výživy si oblíbili Rusové i žirafy. Rodinná firma Orling má i vlastní stádo koní

reklama