reklama

Experti na logistiku vidí budoucnost v rozšířené realitě

  • Vydavatelství Economia a časopis Logistika uspořádaly odbornou konferenci Zóna logistika.
  • Skladníci 4.0. mohou používat hi-tech brýle, které jim ukážou, kam ve skladu balík dát.
  • Trendy v logistice nejvíce řeší automobilky a e-shopy.
  • Na zavádění moderních technologií chce vydělat americká společnost Zebra Technologies.
jarvis_58f8f1aa498ebdf0c6f0cd20.jpeg Hlavní řečník na konferenci Zóna logistika Daniel Dombach z firmy Zebra Technologies představil nejnovější trendy. Foto: HN – Libor Fojtík

Ve skladu budoucnosti bude mít skladník na očích brýle, jež mu pomocí barev ukážou, který balík má uchopit. Nebo si pomocí kamery s displejem určí, které předměty má vydat. Díky rozšířené realitě tak "skladník 4.0" uvidí všechny informace, které pro svoji práci potřebuje vědět. Futuristickou vizi logistiky představil na konferenci s názvem Zóna logistika pořádané vydavatelstvím Economia hlavní řečník Daniel Dombach z americké firmy Zebra Technologies, koncernu s loňským obratem 3,6 miliardy dolarů.

"Je to velice intuitivní, jednoduché a je příjemné s tím pracovat," tvrdí o technologii Dombach, ředitel firmy pro strategie. Vize předního výrobce skenovací techniky už podle něj zkouší velký řetězec ve Spojených státech. Dombach předpokládá, že technologie u něj bude plně funkční do dvou let.

Rozšířenou realitu vidí jako budoucnost i největší český e-shop Alza.cz. "Je to zajímavá technologie, kterou sledujeme a výhledově ji určitě plánujeme používat," říká Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alzy. Ten vidí v technologii velkou výhodu v rychlejším zaškolování nových zaměstnanců, hlavně těch sezonních. "Tam je zaškolení klíčové, protože je najímáme jen na několik měsíců," dodává.

Kromě e-shopů jsou v logistických trendech nejdále automobilky a podniky s automobilovým průmyslem spojené. Na rozdíl od Alzy ale například Škoda Auto v rozšířené realitě budoucnost nevidí, i když ji už ve svém provozu zkoušela. "Neumožňuje nám to procesy zefektivnit ani zrychlit," vysvětluje Petr Ungerman, koordinátor strategie logistiky v mladoboleslavském podniku. Místo toho vidí Škoda Auto potenciál v možnostech videomappingu, kdy skladníci uvidí potřebné informace přímo na podlaze a na stěnách skladu nebo ve výrobě.

K efektivnější logistice může firmám v budoucnu pomoci také využívání dronů. Podle Marka Tajbla, spoluzakladatele společnosti Drone Services, se již drony v logistice využívají při inventarizaci zboží. Kromě senzorů se pro zjišťování stavu zboží zkouší i umělá inteligence, která ho kontroluje rozpoznáváním obrazů.

Spíše skeptický je Tajbl k použití dronů pro doručování zboží přímo k jednotlivým zákazníkům − na takzvanou "poslední míli", kde se každý obchodník snaží najít způsob, jak zboží dopravit co nejrychleji a přitom maximálně ušetřit. Drony jsou jedním z řešení, o nichž se pro dopravu uvažuje. "Je otázka, jestli to ale pro obchodníky vůbec bude výhodné," řekl Tajbl. Podle něj se dá spíše brzy čekat využití dronů při přepravě zboží mezi sklady.

Konference: Zóna Logistika
Konference_Zona_Logistika.jpg

Technologie dronů je nyní rovněž napřed před českou i evropskou legislativou. Ke svému většímu rozšíření potřebují poměrně drahou certifikaci, podobnou, jako mají letadla. Jinak je úřady do sdíleného letového provozu nepustí.

Efektivitu dodávek řeší i tři z hlavních on-line prodejců potravin v Česku − Rohlík, Koloniál a Košík. Tito prodejci se shodují, že jejich hlavním problémem je nedostatek lidí, vozů pro rozvážky a drahé technologie, které by zajistily zásobování jejich skladů.

"Za hlavní konkurenční výhodu bych považoval úplnou automatizaci skladu, tu zatím nikdo z nás nemá," říká Jakub Šulta, spolumajitel a šéf Košíku, který chce letos proniknout do měst nad 30 tisíc obyvatel.

Podle Ladislava Bárty, který má v Rohlíku na starosti rozvoj, bude logistika v e-shopech ještě dlouho založena spíše na práci lidí a nástrojích, které jim budou pomáhat, než na plné automatizaci, která je stále pro tento obor velmi drahá.

Petr Zenkner, Vojtěch Kolář
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Kromě chaty na Lipně nic nemám, říká Zimola. Jeho rodině přitom patří rozlehlé pozemky

Nemusíte ze mě mít strach, řekla Le Penová voličům a "pozastavila" své působení v čele Národní fronty

Číňané jdou proti Audi či BMW. Tamní miliardář najal na vývoj luxusních vozů západní odborníky

ČEZ chce opustit Bulharsko, dostal nabídku od Energo-Pro a dalších sedmi firem

České kloubní výživy si oblíbili Rusové i žirafy. Rodinná firma Orling má i vlastní stádo koní

reklama