reklama

Berlín otevře výstavu děl Sigmara Polkeho, který prolamoval specificky německá tabu

  • V pátek v Berlíně začne výstava děl Sigmara Polkeho.
  • Ten v 60. letech minulého století s Gerhardem Richterem a Konradem Luegem založil skupinu Kapitalistický realismus.
  • Reflektoval fetiše západního konzumerismu a rád provokoval prolamováním specificky německých tabu.
jarvis_58f8b9aa498ebdf0c6ed46c5.jpeg Přítelkyně II, 1967 Foto: Sammlung Kunstraum am Limes

Německo má nejen významné umělce, ale také sběratele. Dvě stovky děl jednoho z nejvlivnějších tvůrců nedávných let Sigmara Polkeho z rozsáhlé sbírky Axela Ciesielského budou až do 27. srpna k vidění ve výstavních prostorách me Collectors Room v Berlíně.

Tato instituce je sídlem Olbrichtovy nadace, do níž další velký sběratel, lékař Thomas Olbricht, soustředil svá díla a kde pravidelně dává prostor kolegům, aby předvedli artefakty, které se jim podařilo získat.

Na diváky budou čekat objekty, knihy, portfolia, fotografie, fotokopie, koláže a velké množství grafických děl. Vystaven bude také výběr z Polkeho plakátů.

Přehlídka nazvaná Sigmar Polke − The Editions bude pro veřejnost otevřena od tohoto pátku 28. dubna.

Rodák ze Slezska Polke, jenž žil v letech 1941 až 2010, přišel při odsunu po ukončení války s rodinou napřed do východní části Německa a v roce 1953 na Západ.

Absolvoval akademii v Düsseldorfu, kde ho hluboce ovlivnil hlavně Joseph Beuys. Nemohl si vybrat lépe. Düsseldorf byl v té době místem, kde se rodily a realizovaly nejprogresivnější umělecké aktivity.

V roce 1963 založil Polke spolu s Gerhardem Richterem a Konradem Luegem skupinu Kapitalistický realismus. Její členové vycházeli z pop­-artu, ale tvořili jeho specifickou, evropskou formu.

Polke v té době s gustem reflektoval fetiše západního konzumerismu a navíc rád provokoval prolamováním některých specificky německých tabu. Maloval například pohledy na koncentrační tábory.

V 70. letech se jako fotograf amatér vydal na cesty. Navštívil mimo jiné Afghánistán, Brazílii, Pákistán a Spojené státy. Ke konci dekády se vrátil k malování a začal vyučovat na akademii v Hamburku.

Pustil se s vervou do experimentování s nejrůznějšími materiály a substancemi − meteorickým prachem, pigmentem ze šnečích exkrementů, rentgenovými paprsky, různými toxiny, které míchal a nechal reagovat s klasickými barvami.

Na výstavě budou k vidění také jeho typické grafiky s pointilistickými rastry, nejrůzněji upravované, které vznikaly souběžně s malířským dílem. Jeho šíře umožní divákům, aby si vychutnali Polkeho smysl pro humor, ironii a jeho schopnost pohotově reagovat.

Naďa Klevisová
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Dividenda od Polymetalu přinese Kellnerově PPF přes čtvrt miliardy korun

Přísnější ochrana dat se blíží. Nepřipraveným firmám hrozí stamilionové pokuty

Nevím, proč jsem neuspěla, ale nezlobím se, říká Roithová. Ve vedení KDU-ČSL teď chybí žena

Ivana Zemanová: Manžela budu následovat bez ohledu na jeho funkci

Souboj o osud Česka vládní krizí neskončil. U voleb budeme vybírat ze čtyř možných budoucností republiky

reklama