Když se objeví bezpráví jakéhokoli druhu, je pouze jediný způsob, jak mu zamezit. Sednout za volanty rychlých vozů, které odstartuje dívka se sukní krátkou jako opasek. A ten rychlejší má ve světě filmové akční série Rychle a zběsile, jejíž osmý díl zítra vstoupí do kin, vždycky pravdu.

Asi neexistuje jiná hollywoodská franšíza, která by prošla tak obrovským vývojem. Ze závodnického filmu o túrování motorů v Los Angeles vyrostla do globálního akčního fenoménu, který se ve všech ohledech vymknul z kloubů. Rovněž finančně: předposlední sedmý díl utržil celosvětově přes 1,5 miliardy dolarů, což jej řadí na šestou příčku v žebříčku filmů s největšími tržbami všech dob.

Přinejmenším od pátého dílu využívá série − kromě vysokooktanových honiček − všech možných odnoží akčního žánru: od wrestlingově brutálních soubojů přes špionské zápletky až po auta proskakující vzduchem mezi nejvyššími patry mrakodrapů.

Ve všech pozdních dílech trpí Rychle a zběsile tím, že nesourodá parta "tvrďáků" a "tvrďaček" kolem Dominika Toretta v podání Vina Diesela nezapadá do světa sofistikovaných špionských zápletek, ale spíš do zápasnického ringu či na závodnický okruh. A svým pateticky projevovaným důrazem na rodinu se zase blíží nevěrohodnosti telenovely.

Jenže ve chvíli, kdy se postavy chopí volantů či zbraní, případně se začnou navzájem prohazovat zdmi, je jasné, že tato franšíza patří k nejnápaditějším akčním filmům, jaké dnes v Hollywoodu vznikají.

Nynější osmý díl se pokouší vše zmíněné dohnat do extrému. Když Dominic tráví líbánky v Havaně a rozhodne se spor s největším místním automobilovým maniakem vyřešit tak, že ho při závodu porazí v té nejhorší zrezlé rachotině, divák tuší, že jde jen o poklidný rozjezd. Brzy do hry vstoupí záhadná hackerka Cipher, Dominic zradí svou automobilovou "rodinu" a poprvé v celé sérii se stává padouchem.

Od té chvíle film v podstatě náhodně přepíná mezi kyberteroristickým thrillerem, kámošskou komedií a akčními scénami všeho druhu. Bohužel však nový režisér F. Gary Gray nemá podobný cit pro přemrštěnost akce jako jeho předchůdci Justin Lin a James Wan. Naopak režíruje akční scény až příliš přehledně a uměřeně, byť samy o sobě jsou tyto sekvence snad nejvelkolepější z celé série.

Ať už jde o brutální vězeňskou vzpouru a ruční lámání kostí, či automobilovou honičku uprostřed New Yorku a lámání karoserií, v provedení vždy trochu chybí nápady.

Jednou z nejzábavnějších věcí na Rychle a zběsile vždy bylo sledovat, jak do hereckého týmu přibývají nové − stále drsnější a svalnatější − postavy a jak původní padouši přecházejí na správnou stranu. Především to platilo o agentu v podání největší akční hvězdy dneška Dwayna "The Rocka" Johnsona, který v pátém díle do série přinesl horu testosteronu a velmi fyzické souboje.

Film

Rychle a zběsile 8
Režie: F. Gary Gray
Distribuce v ČR CinemArt, česká premiéra 13. dubna

Podobně zábavně se nyní k automobilové rodině přidává dřívější padouch hraný Jasonem Stathamem. Zato nová "záporačka" Cipher Charlize Theronové patří k těm nejnudnějším v dějinách akčního žánru. Většinu času tráví kdesi v oblacích, kde snove svůj nepochopitelně komplikovaný plán.

Když přijde očekávané rychlé a zběsilé finále, konečně se probudí bláznivé akční síly, které vždy sérii hnaly dopředu. Akce odehrávající se na obrovské ledové ploše sice bohužel příliš spoléhá na digitální efekty, a nikoli − jako v předchozích dílech − na nápaditou choreografii a radost z pohybu, ale konečně se toho na plátně děje opravdu spousta. Včetně vynikající přestřelky ve stísněných prostorách letadla, v níž figuruje nemluvně a která trefně dávkuje kulky, smích i roztomilost.

Přesto osmý díl Rychle a zběsile zůstává zběsilejší ve skákání mezi lokacemi a ve vršení dějových zákrut než v akčních scénách. O ty přitom vždy šlo na prvním místě.