Firmy jako Airbnb, Uber nebo BlaBlaCar, které symbolizují takzvanou sdílenou ekonomiku, kde se lidé propojují přes internet, aby si přivydělali pronájmem bytu nebo třeba sdílením auta, čelí v Česku čím dál silnějšímu tlaku. Od úřadů i od tradiční konkurence. Začaly se proto šikovat a vytvářejí společnou asociaci, která by za ně měla lobbovat. Na starost to dostala agentura PR.Konektor. "Jednáme s různými firmami, zda by o to měly zájem. A prvotní odezvy jsou pozitivní," říká Petr Pařízek z PR.Konektoru, který v Česku zastupuje francouzskou platformu pro spolujízdy BlaBlaCar i službu Airbnb, v níž lidé nabízejí za úplatu ubytování.

V Česku zatím podíl sdílené ekonomiky podle analytiků firmy Juniper Research nečiní ani 0,1 procenta, očekává se ale, že bude rychle růst − do roku 2020 minimálně na 0,5 procenta HDP, během deseti let až na dvě procenta. Spolu s tím, jak tyto služby nabývají na síle, roste i zájem úředníků zjistit, zda jejich využíváním neunikají veřejným rozpočtům peníze. V Česku už oblast sleduje finanční správa. "Aktivně prověřujeme některé typy sdílených ekonomik. Nyní pracujeme na správném stanovení daně u některých poplatníků," uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. A na konci března se sešli úředníci z živnostenských úřadů, aby se proškolili i v tom, co to sdílená ekonomika je, a učili se posuzovat, co je ještě přivýdělek v rámci sdílení a kdy už je to podnikání.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se