Životopisné drama Masaryk v pátek získalo nejvíce slovenských filmových cen Slnko v sieti. Česko-slovenský snímek režiséra Julia Ševčíka získal dvanáct nominací, uspěl v osmi kategoriích. Film nedávno ovládl také udílení Českých lvů.

Porota slovenských cen ocenila herecké výkony Karla Rodena a Oldřicha Kaisera, film dále uspěl v kategoriích Nejlepší kameramanský výkon či Nejlepší filmový střih.

Čtyři ceny dostal snímek Učitelka režiséra Jana Hřebejka, který byl vyhlášen nejlepším hraným filmem roku.

Příběh o zdánlivě empatické, avšak manipulující pedagožce měl nejvyšší počet nominací – třináct. Uspěl rovněž v divácké anketě o nejoblíbenější titul.

Po jedné ceně Slovenské filmové a televizní akademie obdržely v různých kategoriích filmy Já, Olga Hepnarová, dále Rudý kapitán, jakož i Richard Müller: Nepoznaný o slovenském zpěvákovi Müllerovi.

V kategorii Nejlepší dokumentární film bodoval snímek Pára nad řekou režisérů Filipa Remundy a Roberta Kirchhoffa.

Snímek Masaryk měl oficiální slovenskou premiéru sice až letos v březnu, v jednom z bratislavských kin byl však uveden již loni v prosinci. Splnil tak podmínky, aby mohl být zařazen do letošního udělování cen.

Za podobný postup čelili distributoři filmu Masaryk v České republice kritice, že kvůli udílení cen Český lev postupovali nefér, když snímek nechali promítnout pouhých sedm dnů před koncem minulého roku v jediném kině. Do běžné distribuce snímek vstoupil minulý měsíc.

Jedna z producentek snímku Učitelka Zuzana Mistríková, využila děkovnou řeč při pátečním předávání slovenských filmových cen ke kritice slovenských politiků za jejich postoj vůči slovenskému veřejnoprávnímu rozhlasu a televizi RTVS.

Mistríková se vymezila například vůči premiérovi Robertu Ficovi, jenž opakovaně označil zpravodajství RTVS za opozičně laděné a vyslovil se pro výměnu vedení této instituce.

"Veřejnoprávní média nemají sloužit vám, politikům. RTVS poskytuje službu veřejnosti," řekla Mistríková.

Loni nejvíce slovenských filmových cen získal slovensko-český snímek Eva Nová režiséra Marka Škopa. Ocenění bylo původně udělováno jednou za dva roky, a to vzhledem k dřívější nízké produkci snímků v zemi pod Tatrami.