reklama

Polemika: Prospěly intervence ekonomice? ANO

  • České ekonomice intervence centrální banky jednoznačně prospěly.
  • Jejich největší chybou bylo, že začaly o rok později, než měly, a o něco později i skončily.
  • Ale koruna to zvládne.
David Marek, hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek, hlavní ekonom společnosti Deloitte Foto: Foto: HN - Michaela Hasíková

Více než tři roky žila česká ekonomika s téměř fixním kurzem koruny. Zdola jej hlídala ČNB svým závazkem nedovolit posílení pod hranici 27 korun za euro. Shora limitovala pohyb kurzu dobrá výkonnost české ekonomiky. Začátek kurzového závazku doprovázel klid na devizovém trhu a silné vášně a ostré polemiky. Konec bude nejspíše opačný, návrat kolísání kurzu koruny a klidnější diskuse. Kritikům kurzového závazku totiž mnoho munice nezbývá: deflaci se podařilo zabránit a ekonomice se daří.

Při hodnocení kurzového závazku se musíme vrátit k listopadu 2013. Ekonomika se zotavovala ze dvou recesí jdoucích krátce po sobě a hrozilo, že se v Česku uhnízdí trvalejší deflace (ve skutečnosti jsme tou dobou byli v deflaci již čtyři roky, měřeno jádrovou inflací). Pokud by centrální banka nic neudělala, zpochybnila by smysl své existence, tedy to, že dělá měnovou politiku. Úrokové sazby byly na nule, kvantitativní uvolňování v našich podmínkách nedává smysl, zbýval kurz koruny. Chybou tak bylo jen to, že se zahájení intervencí o rok zpozdilo.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat
Diskuse

Babiš dal ve sněmovně dohromady většinu s komunisty a SPD. Do vlády ale chce občanské demokraty

O post prezidenta se utkají Drahoš se Zemanem, Topolánka lidé nechtějí, ukázal nový průzkum

Nablýskané trable: Elon Musk představením nových elektrovozů jen zakrývá problémy Tesly

Mimochodem Davida Klimeše: Rok, kdy se demokraté rozhodli prohrát ve velkém stylu

Až 70 % Čechů platí za tarify podpultové ceny. Jak získat výhodnější podmínky, operátoři tají

reklama