Vláda vyhradila maximálně 420 milionů korun z rozpočtové rezervy na pomoc krajům v souvislosti se zvýšením mezd řidičů linkových autobusů, uvedl na twitteru premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). O formě chce s kraji jednat. Návrh, se kterým ve středu přišel Sobotka, počítal s tím, že peníze rozdělí mezi regiony ministerstvo dopravy, pokud prokážou jejich oprávněné využití na mzdy řidičů. S plánem souhlasili lidovci, proti se před středečním jednáním vlády stavěli ministři ANO.

Částka by podle Sobotky měla kompenzovat krajům zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, které vychází z loňského nařízení vlády. S konkrétní podobou podmínek pro rozdělení peněz by měl podle Sobotky přijít do konce dubna ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ten návrh označoval za nefunkční a v krátkém čase neproveditelný.

Plošná stávka bude jen v Jihomoravském kraji

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám bude ve většině krajů zřejmě symbolická nebo žádná. Řidiči autobusů budou podle Asociace krajů stávkovat v pěti krajích, plošný protest se ale očekává jen v Jihomoravském kraji, kde nevyjede zhruba 30 procent linek. V dalších čtyřech krajích půjde o lokální protesty. Ve středu to řekla řekla mluvčí Asociace krajů Štěpánka Filipová. Ještě v pondělí kraje počítaly s plošnými stávkami v Ústeckém, Jihočeském, Jihomoravském a Zlínském kraji.

Stávku se ve středu podařilo odvrátit v Jihočeském kraji. Hejtman Jiří Zimola ve středu oznámil, že se podařilo najít kompromis s dopravci ohledně vyplácení mezd. Na navýšení mezd pro řidiče se z velké části bude podílet kraj. Ten na březnovém zasedání zastupitelstva schválil pro tento účel 50 milionů korun. 

V Ústeckém kraji bude podle aktuálních informací stávkovat jediný dopravce, který zajišťuje dopravu ve Šluknovském výběžku, uvedla Filipová. Ve Zlínském kraji budou stávkovat dva dopravci zajišťující 0,2 procenta z celkového dopravního výkonu. V Pardubickém kraji nejede pět autobusových linek na Svitavsku a Orlickoústecku.

V Olomouckém kraji stávka postihne Jesenicko a Šumpersko. Kolem stávky však panují velké nejasnosti. Podle odborářů se protestu na Jesenicku a Šumpersku zúčastní asi dvě stovky řidičů autobusů. Dopravní společnost Arriva Morava i krajský koordinátor dopravy ale shodně tvrdí, že od odborářů dosud nemají seznam stávkujících řidičů. Dopravce proto netuší, jak bude stávka ve čtvrtek ráno vypadat a nemůže se na ni připravit, aby co nejméně ovlivnila provoz autobusů. Na Olomoucku, Prostějovsku a Přerovsku řidiči autobusů stávkovat nebudou.

Kvůli stávce řidičů nevyjely dnes ráno na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a v Zábřehu autobusy. Provoz MHD v Šumperku i dálkové spoje dopravce částečně zajistil, řekl mluvčí dopravní společnosti Arriva Roman Herden. Odboráři již dříve avizovali, že se protestu na Jesenicku a Šumpersku zúčastní asi dvě stovky řidičů autobusů. Podle dopravce ráno nevyjelo 120 řidičů, jejich počet se během dne ještě změní podle jejich nástupu do směny.

"Opakovaně jsme zástupce odborů vyzývali, aby nám předali včas jména zaměstnanců, kteří se ke stávce připojí, abychom se dokázali na ráno připravit a mohli aspoň cestující dopředu informovat, kde očekávat problémy. Ani přes opakované výzvy jsme jména od odborářů nedostali, pouze počet řidičů, kteří chtějí stávkovat," upozornila Struhalová. Arriva Morava proto není schopna zorganizovat náhradní dopravu ani informovat cestující, které autobusové spoje ve čtvrtek ráno vyjedou.

Dostali méně, než čekali

Navrhovaný mechanismus rozdělování peněz by měl podle Sobotky zajistit, aby se náklady navyšovaly oprávněně a řidiči se skutečně dočkali zvýšení mezd v souladu s nařízením vlády. To by mělo podle jeho představ prostřednictvím inspekce kontrolovat také ministerstvo práce a sociálních věcí.

Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 koruny za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Zavedla také příplatek 6,60 koruny za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.

Sociální demokraté krátce po schválení zvýšení mezd řidičů počítali s pomocí státu krajům. Později ale nepřistoupili na návrh ministra financí Andreje Babiše (ANO), který spojoval peníze pro řidiče s financemi na opravy silnic nižších tříd.