České animované filmy ve srovnání se zahraničím nejsou dost konkurenceschopné. Mají nízkou návštěvnost a jen velmi slabě pronikají na světové trhy, tvrdí členové Asociace animovaného filmu.

Ti v pondělí představili studii, která poprvé zmapovala obor animované tvorby v Česku. Důvodem neúspěchů české animované tvorby jsou podle studie nízké ambice českých producentů či finanční podhodnocení výroby. Také prý ale chybí dostatek kvalifikovaných tvůrců.

Například trojrozměrný celovečerní film Hurvínek a kouzelné muzeum tak nyní z většiny vzniká v zahraničí. Po osmi letech práce se premiéra plánuje na srpen, řekl v pondělí producent projektu Martin Kotík.

Na výrobě filmu se podílejí animační studia z Belgie a Ruska, podle tvůrců jde o největší animovaný film, který kdy vznikl ve střední a východní Evropě.

Kotík jím chce oslovit i zahraničního diváka, rozhodl se pro mezinárodní koprodukci, protože takto velký projekt podle něj jen v Česku vyrobit nelze. Rozpočet filmu je 170 milionů korun.

"U nás není tvůrčí tým ani studio, které by mělo zkušenosti s velkou mezinárodní produkcí a úspěšně svými příběhy oslovovalo mezinárodní publikum," řekl Kotík.

Stejně tak podle něj v Česku chybí dostatečná finanční infrastruktura, která by trvalou existenci takového studia umožňovala.

Film o Hurvínkovi prý zachránili soukromí investoři. Z českých veřejných zdrojů dostal peníze loni, kdy Státní fond kinematografie poprvé vyhlásil výzvu na podporu celovečerních animovaných filmů. V zahraničí prý podobné filmy až ze 70 procent financují veřejné zdroje.

Podle Marka Touška z Asociace animovaného filmu je jednou z příčin neúspěchu českého animovaného filmu i fakt, že až 60 procent absolventů příslušného studia odchází do jiných oborů.

Týmy, které se podílejí na výrobě animovaných filmů, jsou pětkrát menší než v zahraničí. Rozpočty celovečerních animovaných filmů jsou v produkčně rozvinutých zemích oproti Česku až devítinásobné. Členy asociace také zaráží nezájem ze strany soukromých investorů.

Jediným subjektem, který pravidelně podporuje vznik animovaných filmů, je právě Státní fond kinematografie. Aktuálně mohou filmaři žádat o jeho podporu, celkem je na výrobu animovaných snímků k dispozici 40 milionů korun.

Česká televize podle asociace nevnímá animaci jako investici, málo vstupuje do koprodukcí a na rozdíl od hrané a dokumentární tvorby se drží již překonaného systému "samovýroby".

Studie ukázala, že celovečerní film producenta průměrně stojí 40 milionů korun. Pokud jde o 2D animaci, může ušetřit deset milionů, 3D animace ale může náklady zvýšit až na 60 milionů. Loutkový seriál v průměru stojí deset milionů korun.

Více než polovina producentů uvedla, že jejich průměrný roční obrat činí šest až deset milionů korun. Všem dotázaným studiím chybí osm desítek kompetentních pracovníků na jeden film.