reklama

Facebook bude líhní vůdců a čekají ho referenda. Se sociálními bublinami je konec, slibuje Zuckerberg

  • Facebook začne více podporovat “smysluplné” uživatelské komunity a jejich lídry, kteří se prý díky tomu začnou více projevovat na veřejnosti.
  • Navíc firma skončí s potlačováním kulturních specifik svých uživatelů a spustí místní referenda o zobrazování nahoty či rouhání na své síti.
  • Kritici ale uvádějí, že manifest je spíše promyšlenou reklamou. Nepíše se v něm, jak chce daných věcí firma dosáhnout.
Zuckerberg se rozepsal o budoucnosti Facebooku. Zuckerberg se rozepsal o budoucnosti Facebooku. Foto: Facebook

Ze začátku to byl dobrý nápad, ale nějak se nám zvrhl a teď musíme naši síť trochu upravit, aby lidem neškodila a spíše jim prospívala. Tak mezi řádky popisuje zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg historii a budoucnost své sociální sítě v dopise určeném více než miliardě jejích globálních uživatelů.

"Cílem Facebooku je spojovat lidi a vytvářet globální komunitu. Když jsme začínali, nebylo na tom nic kontroverzního. Nyní ale ve světě existují hnutí lidí, kteří požadují konec globálního propojování. Proto musíme přijít na to, jak Facebook přispěje k tomu, aby globální komunita fungovala skutečně pro každého," napsal Zuckerberg na svou sociální síť v příspěvku o délce skoro 6000 slov (asi 18 stran textu).

Ve své obsáhlé vizi představil, jak Facebook zabrání šíření falešných zpráv ("fake news") nebo zamezí rozdělování svých uživatelů do názorových "sociálních bublin". Svůj boj s falešnými zprávami, které převrací skutečnost a zakládají se na polopravdách, už sociální síť ohlásila dříve, na začátku roku.

Lékem na klamání a ohlupování některých uživatelů se má podle Facebooku stát nástroj na recenzování pravdivosti všech článků, jež mezi sebou lidé na Facebooku sdílejí. Aby se přitom internetová služba vyhnula nařčení z cenzury, nebude většinu nepravdivých příspěvků mazat, ale doplní je relevantními zprávami, aby si uživatelé mohli vlastní názor utvořit sami.

Podle Zuckerberga ovšem fake news nejsou jediným problémem jeho "miliardového dítka". Za hlavní problém zakladatel sociální sítě považuje vzrůstající společenskou pasivitu globální komunity.

Podpoříme nové společenské lídry

"V posledních deseti letech jsme se soustředili na spojování přátel a rodin. Nyní je naším cílem udělat z Facebooku sociální síť pro komunity, které se navzájem podporují a které se společensky angažují," píše Zuckerberg, jenž  načrtává, jak si uskutečnění svých plánů představuje.

"V naší síti je 100 milionů lidí, kteří jsou členy skupin, jež sami označujeme za smysluplné. A tyto skupiny a jejich lídry začne Facebook více podporovat," uvádí Zuckerberg. Cílem prý bude, aby z takových "smysluplných" komunit vznikla sociální hnutí, jež se začnou angažovat také na veřejnosti. Zakladatel Facebooku mezi takové komunity řadí třeba iniciativy na pomoc uprchlíkům a doufá, že z podobných internetových skupin vzejdou noví političtí lídři.

Zuckerberg ve svém listu neuvádí, jak by měla taková podpora občanské společnosti vypadat. Proto některá americká média uvádějí, že je jeho nynější manifest jen dobře vymyšlenou reklamou. Facebook a Zuckerberg se prý v dopise rovněž dostatečně neobhájili proti kritice, podle níž sociální síť svými "neférovými algoritmy" pomohla Donaldu Trumpovi do prezidentského úřadu.

Nastavení Facebooku umožňuje jeho uživatelům sledovat především příspěvky a články, které s nimi sdílí jejich internetoví přátelé. A to podle kritiků globální služby umožňuje vytváření uzavřených názorových "bublin", jež  nejsou schopny spolu komunikovat navzájem. V případě amerických prezidentských voleb to pak podle nich vedlo k přehlížení argumentů tábora Hillary Clintonové a přispělo k rozdělení americké společnosti na dvě nesmiřitelné skupiny.  

Nahotu a rouhání necháme na uživatelích

Facebook bývá rovněž kritizován za to, že svou snahou o ustanovení globální komunity brání lokálním kulturám v projevování jejich zvláštností. Nejvíce je to vidět na zákazu zobrazování nahoty, kterou Facebook prostřednictvím své americké centrály či evropské pobočky v irském Dublinu tvrdě potírá. Všechny nahé fotografie proto v současnosti z jeho sítě průběžně mizí.

Zuckerberg si ale kulturní odlišnosti mezi více než miliardou facebookových uživatelů uvědomuje. "Vedení naší firmy sedící v Kalifornii ale nemá šanci rozpoznat různé kulturní vzorce, které se v celém světě objevují," přiznává "otec zakladatel".

"Proto dá Facebook členům různých kulturních komunit nástroje, aby si obsahovou politiku určovali sami. Jaká je vaše tolerance nahoty? Jak se díváte na zobrazení násilí? Jak na rouhání? Na to všechno se budeme jednou za čas uživatelů z rozdílných kultur ptát formou jakéhosi referenda. Oni sami pak rozhodnou, jaká obsahová pravidla budou pro jejich kulturní okruh platit," vysvětluje Zuckerberg.

Ten nyní doufá, že jeho nápady do několika let pomohou nynější "mouchy" ve fungování největší globální sociální sítě vychytat.

Jan Úšela
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus
reklama

Babiše bychom měli žalovat. Ztráta důvěryhodnosti by byl konec nezávislosti ČT, říká Wollner

Živě: Babišovo hnutí si zvolilo nové vedení. Kandidáta na prezidenta vybere až v referendu

Mobilní veletrh v Barceloně ovládnou telefony bez rámečků. Vrátila se i legendární Nokia

Babišův nepostradatelný. Faltýnek hlídá, aby ANO fungovalo, jak šéf potřebuje

Metr na operu Jiřího Černého: New York chce Rusalku znova a znova

X
Nemáte-li registraci, pokračujte zde
Nepamatuji si heslo
Potřebujete poradit?
Volejte:233 071 197
e-mail: predplatne@economia.cz