reklama

Spojí se kečup s Persilem? Americký Kraft Heinz se chce sloučit s britsko-nizozemským Unileverem

Čtěte více: Heinz | akvizice | Unilever
  • Americká firma předložila návrh na spojení britsko-nizozemskému gigantu.
  • Návrh byl zatím odmítnut, ale na transakci se dále pracuje.
  • Výrobci balených potravin a drogerie mají ve vyspělém světě problémy, jejich růst má být letos poloviční oproti průměru posledních pěti let.
Firma Kraft Heinz vznikla v roce 2015 spojením dvou značek brazilských investorů a Warrena Buffetta. Firma Kraft Heinz vznikla v roce 2015 spojením dvou značek brazilských investorů a Warrena Buffetta. Foto: ISIFA

Nedávno vzniklý americký potravinářský gigant Kraft Heinz, mimo jiné výrobce slavného kečupu, předložil nabídku na spojení britsko-nizozemské firmě Unilever. Americká firma v prohlášení uvedla, že Unilever nabídku odmítl, nicméně "těšíme se na společnou práci na dohodě, která stanoví podmínky transakce". Kraft Heinz, za nimiž stojí americký miliardář Warren Buffett a brazilská firma 3G, nevyloučil, že brzo podá novou nabídku.

Akcie Unileveru, majitele značek, jako je Persil (firma tuto značku, kterou v Česku vyrábí Henkel, vlastní na anglosaských trzích), Knorr nebo Dove, po oznámení stouply na londýnské burze o více než 14 procent.

Pokud by se zamýšlené spojení uskutečnilo, šlo by o jednu z největších transakcí svého druhu v historii. Tržní kapitalizace Unileveru, čtvrté největší firmy vyrábějící spotřební zboží na světě, je 136,4 miliardy dolarů. Podobně jako další firmy v oboru se potýká s poklesem prodejů především na vyspělých trzích, kde spotřebitelé stále častěji kupují nové výrobky malých začínajících firem.

Kraft Heinz naopak ve čtvrtek na burze poklesl v očekávání špatných výsledků o pět procent. Před začátkem pátečního obchodování v USA byla tržní hodnota firmy 112 miliard dolarů. Firma vznikla v roce 2015 spojením dvou značek brazilských investorů a Warrena Buffetta. Firma má problémy s klesajícími prodeji v USA a Evropě, kde spotřebitelé dávají čím dál víc přednost čerstvým potravinám před balenými. Na těchto trzích například více investovala do mražených jídel ve snaze nalákat mladší spotřebitele.

Ratingová agentura Moody's nedávno uvedla, že výrobci baleného spotřebního zboží, jako jsou potraviny či drogerie, se budou muset letos spokojit s růstem obratu kolem 2,5 procenta, zatímco v uplynulých pěti letech jim průměrně rostl o 4,8 procenta.

Případné spojení dvou firem proto není v oboru, kde se čekají velké konsolidace, žádným překvapením. Navíc brazilská 3G je proslulá tím, že kupovala známé značky v potížích a potom je oživovala pomocí drastických škrtů.

Martin Ehl
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus
reklama

Babiše bychom měli žalovat. Ztráta důvěryhodnosti by byl konec nezávislosti ČT, říká Wollner

Živě: Babišovo hnutí si zvolilo nové vedení. Kandidáta na prezidenta vybere až v referendu

Mobilní veletrh v Barceloně ovládnou telefony bez rámečků. Vrátila se i legendární Nokia

Babišův nepostradatelný. Faltýnek hlídá, aby ANO fungovalo, jak šéf potřebuje

Metr na operu Jiřího Černého: New York chce Rusalku znova a znova

X
Nemáte-li registraci, pokračujte zde
Nepamatuji si heslo
Potřebujete poradit?
Volejte:233 071 197
e-mail: predplatne@economia.cz