reklama

Smlouvat o tarif? Zakázano

  • Stranický úkol zlevnit telekomunikace plní ministr Jan Mládek po svém.
  • Navržený zákaz vyjednávání o cenách nedává kromě operátorů smysl takřka nikomu. A přitom prý už ze zákona odstranit nejde.
  • Tím tedy "reformní" úsilí ministra průmyslu zřejmě končí.
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Přesvědčení o tom, že Češi neumí smlouvat, je rozšířené už po generace. Ve srovnání s orientálními prodavači jsme jistě amatéři, možná si ani neumíme říct o množstevní slevu, když tomu logika velkého nákupu odpovídá a třeba Američan by to udělal. Ale i tak už jsme se skoro za tři desetiletí kapitalismu mnohému naučili, případně byli nuceni se naučit.

Obvykle se do vážného, nikoliv jen dovolenkově-rekreačního vyjednávání o ceně běžného zboží a služeb lidé pouští až ve chvíli, kdy mají nepříjemný pocit, že jsou za kavku určenou k drsnému oškubání. Je tak vlastně docela logické, že nejvíc se rozšířilo smlouvání v oborech, kde vládne slabá konkurence. Zatímco prodejce sezonního zboží ví, že buď půjde s cenou sám od sebe dolů, nebo své zásoby může vyhodit a vy si nakoupíte jinde, v oboru ovládaném pár hráči, kteří své kroky možná dokonce koordinují, je situace velmi, velmi odlišná.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse

Šokuje mě, když vidím lidi pracující ve fabrikách za 16 tisíc. Pro mnohé se toho od socialismu moc nezměnilo, říká Zaorálek

Koruna je tam, kde byla před intervencemi. Posilování ale může zarazit úspěch Okamury a komunistů

Vlk z Wall Street míří do Česka. Dravý byznysmen bude v Praze radit podnikatelům, jak dosáhnout větších obratů

Vejce rychle podražují, do Vánoc může jedno stát přes pět korun. Chybí nosnice, tvrdí drůbežáři

Český obraz Evropské unie utvářejí především Zeman, Babiš a Klaus, ukázal průzkum. Na evropský projekt mají podobný názor

reklama