reklama

Řidiči autobusů v Ústeckém kraji budou 8. března stávkovat. Očekávají, že nedostanou přidáno

Čtěte více: Ústecký kraj | Arriva | stávka | autobus
  • Odbory tří autobusových linek v Ústeckém kraji vyhlásily na 8. března stávku.
  • Řidiči totiž očekávají, že nedostanou zvýšené mzdy, které by měli dostat.
  • Stávka se týká řidičů autobusů společnosti BusLine, Arriva a podniku Autobusy Karlovy Vary.
Stávkovat budou i řidiči společnosti Arriva - Ilustrační foto. Stávkovat budou i řidiči společnosti Arriva - Ilustrační foto. Foto: Wikimedia Commons

Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji vyhlásili na 8. března celodenní stávku. Důvodem jsou mzdy, které mají řidičům růst podle nařízení vlády. Dopravci platy zřejmě nezvýší, očekávají odboráři. V úterý o vyhlášení stávky informoval předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. Hromadné dopravy ve městech se stávka netýká.

Stávku vyhlásili řidiči autobusů společnosti BusLine, která zajišťuje pro Ústecký kraj zhruba padesát procent linkové přepravy, teplické firmy Arriva a podniku Autobusy Karlovy Vary. Autobusy v Ústeckém kraji denně přepraví na 55 000 cestujících. Odbory požadují uzavření nových smluv a nalezení cesty, jak řidičům přidat o slibovaných pět až sedm tisíc korun. "Stávka je plánována až na 8. března, čímž deklarujeme, že dáváme čas tuto svízelnou situaci zvrátit," uvedli odboráři v tiskové zprávě.

Někteří řidiči výplaty za leden už mají, jiní na ně teprve čekají. Podle Kuchynky je metodika výplat v celé republice stejná. "Na základě těchto dat jsme si spočítali, že navýšení nebude v řádech tisíců, ale stovek. To opravdu nepomáhá stabilizaci oboru," uvedl Kuchynka.

Řidiči Arrivy už platy za leden dostali. "Řidiči dostali navýšený plat, plně jsme vyhověli podmínkám nařízení vlády, nicméně to, co jim bylo slibováno, to samozřejmě na výplatních páskách neviděli," řekl dopravní ředitel Arrivy Petr Havlík. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) loni v říjnu, když vláda o věci jednala, uvedl, že "minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak zvýší přibližně o 7800 měsíčně".

"Budu hledat všechny cesty, jak stávku odvrátit, ale bude k tomu nezbytná také součinnost státu," uvedl generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka. Míní, že Arriva udělala, co mohla. "Jednáme už několik měsíců s krajem i s městem o navýšení mezd řidičů a sami ze svého jsme počátkem roku navýšili platy řidičům podle zákonného minima. Rozumím ale řidičům, že to nesplnilo jejich očekávání," dodal Adamka.

Ústecký kraj podle mluvčí Lucie Dosedělové nezná přesné důvody stávky. Samospráva zaslala dopravcům návrhy dodatků smluv. Podle nich přidá kraj na každou smlouvu 5,7 milionu korun, kraj má 14 smluv se čtyřmi dopravci, což činí dohromady bezmála 80 milionů korun. Zatím se podle mluvčí nikdo z dopravců k dodatkům nevyjádřil. "My nemáme jinou možnost než uzavřít dodatky, víc nemůžeme udělat," řekla Dosedělová. Ústecký kraj může dopravce pokutovat, když spoje nevyjedou.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 korun a nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za práci v náročném prostředí.

Metodika ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) vysvětluje, jak odměňovat řidiče. "V podstatě se sčítá hodinová mzda s prémiemi. Pokud součet základní mzdy (tarifní z roku 2016) a prémií dá nově stanovenou částku 98,10 koruny na hodinu, není podle metodiky MPSV třeba, aby objednatel, tedy kraj, tento rozdíl doplatil," uvedli odboráři. Podle nich z toho vyplývá, že řidiči nedostanou téměř nic navíc oproti roku 2016.

Problém s naplňováním vládního nařízení o zvýšení mezd řidičů je i v některých dalších krajích. V několika si politici nejsou jisti tím, jak zvýšení plateb dopravcům provést tak, aby z toho nevznikl právní problém. Krajské politické reprezentace by si také přály, aby se na zvýšených nákladech souvisejících s růstem mezd podílel stát.

Kvůli platům zahájili stávkovou pohotovost řidiči v Jihomoravském kraji. Podle předsedy Odborového svazu dopravy (OSD) Luboše Pomajbíka dopravci nedodržením závazku porušují zákon. Ve středu se v Praze bude situací zabývat předsednictvo Odborového svazu dopravy k otázce navyšování mezd řidičů linkových autobusů.

ČTK, mmi
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus
reklama

Sobotka: Babiše dohání věci z minulosti, a chtěl by proto vést kampaň jako mučedník vyhozený z vlády

Konec intervencí může přijít od dubna kdykoli, řekl Rusnok. Koruna o půl procenta oslabila

Mironet má nárok na odškodné za zátah policie, tvrdí odvolací soud. Firma žádá přes 600 milionů

Komunisté adorují Stalina, vládu s nimi bych odmítl. Sbírat podpisy mi pomohou pěvecké sbory, říká Drahoš. O podporu žádá firmy

K Sobotkovi míří kritik mobilních operátorů Ondřej Malý. Stane se novým digitálním koordinátorem

X
Nemáte-li registraci, pokračujte zde
Nepamatuji si heslo
Potřebujete poradit?
Volejte:233 071 197
e-mail: predplatne@economia.cz