reklama

Celý život fotím lidi a najednou jsem sklouzl do poetismu, říká fotograf Kučera o nové výstavě

  • Pražská Leica Gallery v pátek otevře výstavu fotografa Jaroslava Kučery.
  • Loňský sedmdesátník dosud portrétoval především lidi, ale nyní "sklouzl do poetismu, banalismu, obyčejnosti", jak říká.
  • Kučera začal fotit poklopy kanálů, stíny komínů na paneláku, klikatící se potrubí či vagony.
Dlouho jsem nefotografoval, dělal jsem knihy, výstavy nebo další projekty. Možná mi něco chybělo, říká nad svými novými snímky Jaroslav Kučera. Dlouho jsem nefotografoval, dělal jsem knihy, výstavy nebo další projekty. Možná mi něco chybělo, říká nad svými novými snímky Jaroslav Kučera. Foto: ČTK

Detaily z městského prostředí a zdánlivě banální drobnosti, které člověk každodenně míjí, aniž by jim věnoval pozornost, si za téma svého nového projektu vybral fotograf Jaroslav Kučera.

Jeho snímky budou v pražské Leica Gallery k vidění od tohoto pátku do 2. dubna.

Loňský sedmdesátník Kučera je znám především jako dokumentarista a fotograf lidských osudů. Na nynější výstavě nazvané Tiché dialogy však představuje například portrét poklopu kanálu, stín komínu na paneláku, klikatící se potrubí, vagony, odraz mraků na prosklené fasádě či geometrické objekty v městské krajině.

Všechny tyto předměty v Kučerově pojetí získávají nebývale poetický rozměr.

"Netradičně v tvorbě Jaroslava Kučery se na snímcích nevyskytuje ani jeden člověk," uvedla ředitelka galerie Leica Míla Dubská.

"Počátek byl náhodný, dlouho jsem nefotografoval, dělal jsem knihy, výstavy nebo další projekty. Možná mi něco chybělo," doplnil Kučera.

"Když jsem fotografoval lidi, neustále jsem mluvil a oni mluvili se mnou. Tady jsem sám a ponořen do svých snů. Změna byla tak nádherná a tak se mi to líbilo, že z toho nakonec vznikla výstava a kniha."

Když měl Kučera fotek shromážděných víc, prý mezi nimi začal spatřovat podobnosti. "Začal jsem je dávat do dvojic a vznikla tahle výstava," popsal.

"Celý život fotím lidi a najednou jsem sklouzl do poetismu, banalismu, obyčejnosti, tak jsem měl trochu nejistotu," vysvětlil, proč snímky ukázal teoretičce fotografie Daniele Mrázkové, která je kurátorkou výstavy.

Kučerovy fotografie jsou slovy Mrázkové "absolutně nejbanálnějších z banálních objektů". Také ale navazují na českou surrealistickou tradici. "Uvědomujeme si nad nimi, že objev surrealistů funguje, že záznam nejobyčejnější skutečnosti je na hranici neskutečnosti. Právě ta neuvěřitelná banalita je to krásné," řekla Mrázková.

Sama pro sebe si prý Kučerovy snímky s odkazem na surrealisty pojmenovala surbanalismus.

"U fotografů surrealistů šlo o objekty samy o sobě zvláštní či bizarní, Jarda si všímá opravdu těch banalit. Nejnovější soubor je v kontextu jeho díla sice překvapivý, ale nakonec je to logické vyústění toho, co celý život dělal. Je to svět poznamenaný naší činností," doplnila Mrázková.

Jaroslav Kučera se narodil 19. prosince 1946. V roce 1973 se stal stavebním inženýrem, ihned se však začal živit jako fotograf na volné noze.

V období normalizace fotografoval pro některé časopisy a státní podniky. Po sametové revoluci stál u zrodu fotografické skupiny Signum a v roce 1996 se stal členem agentury Bilderberg Hamburg.

Kučera se několikrát umístil na nejvyšších příčkách soutěže Czech Press Photo, kde roku 1995 jako první obdržel Grant Prahy, v roce 2000 získal hlavní cenu soutěže.

ČTK
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí se sešly stovky lidí, vystoupili i prezidentští kandidáti. Michal Horáček pozvání nedostal

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

reklama