Erbenova Kytice, jedno ze základních děl české literatury, dostala komiksovou podobu. Vytvořilo ji dvanáct mladých českých ilustrátorů.

Kniha zahrnuje všechny balady, které však autoři zasazují do jiných prostředí. Pro vizuální podobu drsných příběhů také využívají různých stylů.

Čítankové dílo dostává v roce 205. výročí Erbenova narození komiksovou podobu už podruhé. Soubor Erbenových balad vyšel prvně jako komiks před deseti lety v nakladatelství Garamond.

„Nechtěli jsme se vůči němu vymezovat, spíše jsme hledali něco, co by fungovalo mezigeneračně a oslovilo i mladé čtenáře, kteří příliš nečtou,“ uvedla Natálie Sahulová z grafického studia DRAWetc, které vydání nové knihy iniciovalo. U této příležitosti vznikla kampaň na serveru Hithit.com, kde autoři vybrali 346 tisíc korun.

Knihu jako svůj první titul vydává nakladatelství Transmedialist. Komiksová Kytice je první ze zamýšlené edice Český Grimm. Jejím hlavním cílem je podle vydavatelů "uspokojit vášeň a zájem o českou mytologii, legendy, tradice a rituály, které po staletí významně ovlivňují naše životy".

Názvem edice chce vydavatelství podpořit tradice vyprávění starých příběhů a navázat na bratry Grimmy, kteří byli sběratelé mýtů, legend a pohádek v Německu podobně jako v českých zemích Karel Jaromír Erben. A Komiksová Kytice má být vizuálním zpracováním jeho sbírky básní.

"Jedna věc je předloha od Erbena, druhá, jak to dotáhnout. O dramatizaci textů se postaral Delarock, legenda pražského graffiti," řekl Vladimír Strejček ze studia DRAWetc.

Scenárista a ilustrátor vystupující jako Delarock také vytvořil jednostránkové ilustrace ke dvěma baladám, úvodní Kytici a Věštkyni; ostatní balady mají podobu komiksu. Všechny uvozuje plný původní Erbenův text, v komiksu pak jsou použity texty dle uvážení každého kreslíře.

„Myslím, že se nám povedlo udělat Kytici tak, jak ji zatím nikdo neměl možnost vidět. Zpracování jednotlivých balad a jejich časové zasazení je unikátní. Nevím, jestli to někdy někoho napadlo, každopádně to takhle ještě nikdo neudělal,“ říká Delarock v propagačním videu.

V něm dále popisuje, že Erbena měl pro hororové a strašidelné aspekty Kytice rád už na základní škole. „Nevím, jestli tohle není splněný dětský sen, dělat něco, co si člověk pamatuje jako malý a teď se k tomu vyjádřit v dospělosti,“ dodal Delarock.

Ilustrátor Karel Cettl, který zpracoval baladu Vrba, zase upozorňuje, že původní Kytice není zasazena do konkrétní doby. „Pro mě se může odehrávat včera, dnes, nebo za tisíc let. Vždy mi to přišlo jako mýtus či pohádka. Nezáleží, v jaké době se to odehrává. To, že jsme Vrbu přenesli do současnosti, nemění nic na podstatě té básně. Děje se v ní to, co prožíváme i my v našich životech. Knihy stárnou, ale mýty ne,“ řekl Cettl.

Vladimír Strejček ze studia DRAWetc vybíral ilustrátory tak, aby skladba byla pestrá a aby na sebe jednotlivé styly navazovaly. „Výsledek jde napříč časem, napříč styly, žánry a zahrnuje i různé typy komiksového zpracování," řekl Strejček.

Ten sám vytvořil Polednici ve stylu, který může připomínat Káju Saudka. Dalšími kreslíři byli Petr Holman, Vojtěch Velický, Kateřina Bažantová, Tomáš Motal, Jan Gruml, Dominik Miklušák, Karel Cettl, Marek Rubec, Longiy a Marco Turini.

V některých baladách jsou známé brutální scény jen naznačeny, jinde jsou přesně popisně zobrazeny, jako třeba ve Vodníkovi či Zlatém kolovratu.