reklama

Rizika průmyslové velmoci

  • Nevýhodou českého průmyslu je relativně nízká přidaná hodnota, kterou vytváří.
  • I když se ekonomika může pochlubit nízkou nezaměstnaností, jsou výsledkem nízké mzdy v porovnání s jinými zeměmi.
David Marek David Marek Foto: HN - Michaela Hasíková

Pokud chcete vyhrát mistrovství světa, nebo alespoň regionální přebor, ve veslování, běhu na jednu míli nebo lezení na obtížnost, musíte mít talent a propotit litry potu. S ekonomikou je to stejné. O struktuře hospodářství rozhodují její "talenty" (geografické a geologické podmínky, zkušenost apod.) a "trénink" (konkurenceschopnost).

Česká republika je nejprůmyslovější ekonomikou Evropy. V žebříčku zemí podle podílu průmyslu na přidané hodnotě v loňském roce je sice na prvním místě Irsko, ovšem jen díky metodickým změnám. Řada globálních firem se při hledání nejnižšího zdanění uchýlila do Irska, například formou daňové inverze (sloučení s irskou firmou a přijetí irského daňového domicilu). Irský statistický úřad letos změnil pohled na zahrnování těchto firem do irských statistik a díky tomu se z roku na rok podíl průmyslu zvýšil z 23 na 39 procent. Česká republika není daňovým rájem a statistika podílu průmyslu na přidané hodnotě je stabilně na 32 procentech. Pro srovnání, v celé Evropské unii činí podíl průmyslu na přidané hodnotě 19 procent.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat
Diskuse

Dárky nakupte nejpozději v pondělí, jinak je nestihneme doručit, radí e-shopy. Češi v nich před svátky utratí 38 miliard korun

Nové testovací centrum automobilky BMW u Sokolova svým významem předčí stávající centra v západní Evropě

Číňané představili návrh lázeňských Pasohlávek. U Nových Mlýnů chtějí postavit hotel a desítky bytů

Na českých vysokých školách přibývá studentů z bývalého Sovětského svazu a pomalu vytlačují Slováky

Sociální sítě Miloše Čermáka: Chcete mít větší ego? Naučte se jinak vyprávět svůj příběh, radí psycholog

reklama