reklama

Rizika průmyslové velmoci

  • Nevýhodou českého průmyslu je relativně nízká přidaná hodnota, kterou vytváří.
  • I když se ekonomika může pochlubit nízkou nezaměstnaností, jsou výsledkem nízké mzdy v porovnání s jinými zeměmi.
David Marek David Marek Foto: Foto: HN - Michaela Hasíková

Pokud chcete vyhrát mistrovství světa, nebo alespoň regionální přebor, ve veslování, běhu na jednu míli nebo lezení na obtížnost, musíte mít talent a propotit litry potu. S ekonomikou je to stejné. O struktuře hospodářství rozhodují její "talenty" (geografické a geologické podmínky, zkušenost apod.) a "trénink" (konkurenceschopnost).

Česká republika je nejprůmyslovější ekonomikou Evropy. V žebříčku zemí podle podílu průmyslu na přidané hodnotě v loňském roce je sice na prvním místě Irsko, ovšem jen díky metodickým změnám. Řada globálních firem se při hledání nejnižšího zdanění uchýlila do Irska, například formou daňové inverze (sloučení s irskou firmou a přijetí irského daňového domicilu). Irský statistický úřad letos změnil pohled na zahrnování těchto firem do irských statistik a díky tomu se z roku na rok podíl průmyslu zvýšil z 23 na 39 procent. Česká republika není daňovým rájem a statistika podílu průmyslu na přidané hodnotě je stabilně na 32 procentech. Pro srovnání, v celé Evropské unii činí podíl průmyslu na přidané hodnotě 19 procent.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat

Notino vyráží na zteč: Největší český e-shop s kosmetikou se chystá ovládnout německý trh

Prezidentský kandidát Horáček jede v boji o Hrad naplno, Drahoš náskok těžko dohání. A potřebuje sehnat více peněz

Ukrajinská tajná služba zabavila počítače firmě českého podnikatele Fialy. Společnost prý používala špionážní software

Technologické firmy těží z rozvoje cloudu a mobilní reklamy. Microsoftu, Alphabetu i Amazonu rostl zisk

Sobotka dává Babišovi ultimátum do konce dubna, aby vysvětlil své kauzy. Podle Babiše to je volební kampaň ČSSD

reklama