Brněnský prodejce letenek Kiwi.com, který fungoval do jara pod názvem Skypicker, zvýšil ve třetím čtvrtletí tržby o 31 procent na 92 milionů eur (2,5 mld. korun). Zároveň letos přijal dalších 370 zaměstnanců a má jich téměř 800 včetně v úterý otevřené pobočky na Fidži v Tichomoří. Aby rychlý růst firma zvládla, přestěhovala se v Brně do nové kancelářské budovy v sousedství Moravského zemského archivu v Bohunicích, řekl v úterý na tiskové konferenci zakladatel a ředitel firmy Oliver Dlouhý.
V nové budově je firma v nájmu, zatím obsadila páté a sedmé patro. V lednu obsadí i šesté a pro zaměstnance otevře kantýnu. Po přestěhování opustila secesní vilu v Květné. Zhruba 500 lidí pracuje na zákaznické podpoře, druhou největší skupinou s 80 lidmi jsou vývojáři a další IT pracovníci. Právě po nich je největší poptávka. "Sehnat nové zaměstnance pro tuto práci je v Brně velký problém, proto se snažíme vymýšlet různé náborové kampaně. Dále nám chybí lidé, kteří ovládají některé netradiční jazyky, například japonštinu a korejštinu. Také je nedostatek lidí dobře ovládajících němčinu a získat rodilého mluvčího je velice obtížné," řekla personální ředitelka Kateřina Gábová.
Na Fidži firma otevřela pobočku s 20 lidmi kvůli tomu, že tam jsou rodilí mluvčí vládnoucí angličtinou, a také kvůli časovému posunu. "Díky tomu můžeme ušetřit noční směny v Brně. Jsou tam i lidé ovládající asijské jazyky," řekla Gábová.
Firma se přejmenovala v květnu a v červnu zaznamenala skokový růst tržeb téměř o polovinu. "Nový název je důvěryhodnější a myslím, že je to i pěkné slovo. Skypicker lidé různě komolili a nemohli jsme se posunout na další trhy," řekl Dlouhý. Od března příštího roku má mít prodejce v portfoliu všechny dopravce světa, jejichž letenky je možné si rezervovat na internetu, včetně klasických dopravců, jako jsou Air France či British Airways. V roce 2013 totiž začínal jako prodejce letenek nízkonákladových společností. "Tím začneme konkurovat prodejcům, jako je Student Agency či Letuška a obdobné společnosti v zahraničí. Spustili jsme také aplikaci 'watch dog' (česky hlídací pes), která bude hlídat lidem vývoj ceny letenek," řekl Dlouhý. Stačí zadat destinaci a datum a aplikace sama zahlásí, až cena spadne pod určitou mez.
Také se zatím testuje propojení letiště v největších městech. "Máme spolupracující taxíky, které lidi převezou a mají to jako součást jízdenky," řekl Dlouhý. Prodejce totiž nabízí i letenky nespolupracujících společností a garantuje cestujícím spolupráci v případě zmeškání přípoje.
Do budoucna už by křivka růstu tržeb i počtu zaměstnanců neměla růst tak strmě. "Snažíme se řadu procesů automatizovat a zároveň růst sami trochu limitujeme, aby se firma stabilizovala a profesionalizovala," uvedl Dlouhý.
Největším trhem, který generuje 30 procent tržeb, je zatím USA, západní Evropa a Skandinávie.
Tržby Kiwi.com v roce 2016 | |||||||||
Měsíc | Leden | Únor | Březen | Duben | Květen | Červen | Červenec | Srpen | Září |
Tržby (v milionech Kč) | 446 | 435 | 492 | 521 | 584 | 786 | 813 | 862 | 816 |
Kvartální výsledky (mld. Kč) | 1,37 | 1,89 (mezikvartálně + 37,8 %) | 2,48 (mezikvartálně + 31 %) | ||||||
Zdroj: Kiwi.com |