Do ještě většího rizika než obvykle se pouští pražský soubor Cirk La Putyka. V holešovických Jatkách78 má dnes premiéru pětihodinová produkce nazvaná Black Black Woods. Dva Rosťové Novákové, principál souboru společně se svým otcem, v ní místo novocirkusových kousků nabízejí "jinou časovost".

Ta je podle světově proslulého choreografa, tanečníka a pedagoga Jozefa Fručka, který představení režíroval společně s Lindou Kapetaneou, pro herce velmi náročná.

"Rád lámu různé návyky. Pozitivně jsem Rosti Nováky zmanipuloval, abychom opět nevytvořili nový cirkus, ale ani taneční inscenaci. V představení jsou odhalení, nemohou se schovat za žádnou formu, ani za choreografii, ani za trampolínu," vysvětluje Fruček.

Inscenace podle něho vychází ze silné osobní historie, ze vztahu otce a syna, ne však biograficky. "Zajímají nás archetypální témata a možnost dospět k nadosobní zkušenosti," upřesňuje choreograf.

Nápad vytvořit Black Black Woods uzrával dva roky. Zkoušelo se s přestávkami poslední půlrok v Praze a Aténách, kde Fruček s Kapetaneou založili svou RootLessRoot Company a působí jako pedagogové. Název inscenace byl jasný od začátku. "Trávím hodně času v přírodě, a když nejsem vnitřně vyrovnaný a ocitnu se v noci v lese, je velmi strašidelný. Když jsem klidný a vyrovnaný sám se sebou, i noční les může být krásný. Ale pro oba herce ten noční les, ta ponoření se do temných vod, jsou stále ještě velkým tajemstvím. Říkají, že jsou si nejblíže za celý život. Společně odkrývají svoji historii," popisuje Fruček náročné zkoušení.

"Připravil jsem základní emoční krajiny a s nimi jsme začali pracovat: otec pláče, otec spí, otec se umývá, otec vypravuje. Syn pláče, syn se směje, syn poslouchá," dodává.

Fruček a Kapetanea mají pracovní nabídky z celého světa. Spolupráce s Cirkem La Putykou, kde se jako choreografové už podíleli na inscenaci Dolls, je lákala. "Oslovilo nás téma, oba máme dobré a silné vztahy s otci. Je pro mě zajímavé dívat se na někoho, jako je Rostislav Novák starší, kdo už si odžil velkou část života. Umím se z toho hodně naučit. A Rosťa mladší je pro mě výjimečný, protože je to bojovník a nadšenec," říká o spolupráci Fruček.

Představení má dvě části. Odpoledne začíná tříhodinová performance, večer druhá část, kterou lze vidět samostatně. Režisér i principál jednoznačně doporučují navštívit inscenaci celou. O to víc vynikne to nové, s čím přicházejí: jiné vnímání času.

Fruček přiznává, že během zkoušení bylo třeba překonávat i krize. "Rosťa stále očekával pompéznost Cirku La Putyka. Musí svoji práci prodávat. Udělali jsme více divadlo, ale cirkusové publikum v něm najde hodně akce. Umění té produkce nespočívá ve vyšperkovanosti, ale v jednoduchosti."

Principál Rosťa Novák mladší nese odpovědnost za divácky oblíbenou značku Cirk La Putyka, a navíc jde sám s kůží na trh. "Šest let jsem nepracoval pod cizí režií. Sám jsem rozhodoval o tom, co budeme hrát, sám jsem se obsazoval. Je to bolestné nejen fyzicky. Chtěl jsem, aby se v tom projektu zúročilo, co jsem nasbíral v divadle nebo v životě," říká principál, který je zvědavý, co to udělá s diváky. "Jsem připravený na mnoho variant, některé z nich si nedokážu ani představit. Třeba v téhle délce představení někdo usne a spadne ze židle."

Black Black Woods je třetím dílem trilogie, kterou tvoří inscenace Family, jež měla na Jatkách premiéru před rokem, a projekt Roots, který Cirk La Putyka připravil pro berlínské Divadlo Chamäleon, kde na jaře a v létě odehrál sto osmdesát repríz. Všechny tři produkce budou během podzimu k vidění na Jatkách78.

Hříčka s názvem trilogie Family Roots in Black Black Woods, tedy Rodinné kořeny v černočerném lese, jasně vyjadřuje její smysl. "Baví mě sledovat, jak se rodina vyvíjí, jaké jsou kde tradice, jak je kdo respektuje, kdo je oporou v rodině a proč. Je to téma na několik trilogií, vždyť je to náš každodenní život," říká Rosťa Novák mladší.