V tom nevlídném kraji déšť chutná jako tér, ženám se tu beztrestně říká slepice a každý druhý je dealer, či dokonce vrah. Kriminální se­riál Rapl, který dnes začíná vysílat Česká televize, opět našel fotogenické prostředí, v němž se mohou odehrávat ty nejdrsnější věci.

Detektiv Kuneš ze tři roky starého seriálu Cirkus Bukowsky, alkoholik, bitkař a nejschopnější chlap z celé pražské kriminálky, byl natolik výrazným hrdinou, že si vysloužil privilegium účinkovat v historicky prvním takzvaném spin-offu České televize. V Americe je to zavedená praxe: když je nějaká postava dost silná, vyslouží si samostatný film či seriál.

Kuneš se tedy tentokrát obejde bez parťáka Nestora Bukowského, s nímž v původním seriálu tvořil svéráznou vyšetřující dvojici. Byť už nepije, je Kuneš stále pěkný "rapl", za trest ho tudíž nadřízení uklidí do Jáchymova − k počáteční nelibosti celé místní kriminalistické party.

Režisér a scenárista Jan Pachl dostal další příležitost dělat to, co umí nejlépe. Pracovat s rázovitými protagonisty v neobvyklém, výtečně nasnímaném prostředí.

Bohužel ale také v Raplu přetrvává většina neduhů, kterými oplýval Cirkus Bukowsky. Tedy především onen typický "nevinný" český šovinismus, kdy žena je slepice, protože se kolegyně policistka přeci jmenuje Slepičková, takže je to legrační a vlastně skoro dobrácké. Krušné hory jsou navíc oproti Praze natolik krutý kraj, že jsou tu k sobě hnusní vlastně všichni kolegové, bez ohledu na pohlaví. Asi patří k místní povaze, že se v práci uprostřed dialogu na služebně dva kriminalisté jen tak chytnou pod krkem.

Už od úvodní znělky, v níž se zpívá o dešti, co "chutná jako tér", je Rapl nevyrovnaný. Podmanivý bíločervený vizuál a chytlavý hudební podkres kazí příliš pronikavý ženský vokál − ženám jako by v tomto díle nebylo přáno.

Zato Hynek Čermák opět hraje Kuneše způsobem, který mu sedí. Působí vtipně i ostře zároveň a vzájemná chemie mezi ním a mladičkým parťákem Lupínkem je zdrojem výrazného, pro žánr typického humoru. "Nebudeme si po tom všem tykat?" navrhuje starší kolega ve třetí epizodě. "Robin," podává mu ruku Lupínek. "Kuneš," odvětí Čermákův hrdina lakonicky.

Pachlův Čermák

◼ Seriál Rapl vychází z populárního Cirkusu Bukowsky v režii Jana Pachla.
◼ Podle České televize jde v její tvorbě o první takzvaný spin-off, tedy přechod postavy z předchozího seriálu do nového díla.
◼ Režisérem a scenáristou seriálu je opět Jan Pachl, pro nějž je Rapl po Cirkusu Bukowsky a dvoudílném filmu Gangster Ka další spoluprací s představitelem hlavní role Hynkem Čermákem.
◼ První ze třinácti epizod Raplu odvysílá Česká televize dnes ve 20 hodin na ČT1.

Na rozdíl od Cirkusu Bukowsky naštěstí chybí rádoby světácké komentáře hlavní postavy, pronášené ve stylu hrdiny detektivek americké drsné školy Phila Marlowa. Atmosféra Raplu už není tak extravagantní, hrdina nebydlí ve stříbrné maringotce s obřím hadem, nýbrž v polorozpadlé dřevěné chalupě − jedné z mnoha věcí, které z Krušnohoří dělají kraj skoro jako z amerického jižanského hororu.

Je to sice přehnané, ale scény jako například ta z mysliveckého honu, během něhož dojde k vraždě, umí prostředí plné mlh a lesů využít na maximum. Po třech epizodách však nejrozpačitěji vyznívá vypravěčské rozhodnutí věnovat se v každém dílu jedinému případu, byť Rapl rámuje i jedna starší neobjasněná vražda.

Jednotlivé případy nedokážou zaujmout coby dobrá detektivka. Opět platí, že v současné české kriminálce nejméně funguje to, co by mělo být její esencí, tedy vyšetřování.

Jak dokázal také v loňském dvoudílném filmu Gangster Ka, Jan Pachl umí napsat všednodenní dialogy a zapamatovatelné postavy. Jen by středobodem jejich debat nemusely být tak často sexistické narážky − v nápodobě drsného prostředí skandinávských či amerických krimi to příliš nepomůže. Budování svébytné české detektivní školy by mohlo stát na trochu jiných hodnotách.