reklama

Stejná dřina, nízká produktivita

Čtěte více: produktivita práce | ekonomika | HDP
  • Ekonomika začala opět růst.
  • Jenže problém je v relativně nízké produktivitě práce.
  • Vše by vylepšila vhodnější hospodářská politika.
David Marek, ředitel oddělení finančního poradenství společnosti Deloitte. David Marek, ředitel oddělení finančního poradenství společnosti Deloitte. Foto: Archiv

Poslední dva roky přinesly obrat ve vývoji české ekonomiky. Po dvou recesích krátce po sobě začala ekonomika opět růst, nezaměstnanost klesat, aniž by to vychýlilo vnitřní či vnější makroekonomickou a finanční stabilitu.

Téměř ideální situace. Téměř. Nyní, když není potřeba hasit požár finanční krize či recese, je čas zamyslet se nad dlouhodobým směřováním českého hospodářství a jeho strukturálními problémy.

S 85 procenty unijního průměru HDP na obyvatele (po zohlednění rozdílu v cenách) si Češi nemusí zoufat. Jde o nejvyšší údaj v rámci středoevropské čtyřky. Méně uspokojivé je, že jsme se za posledních osm let téměř nehnuli z místa, což by při malátném výkonu západoevropských zemí neměl být zas takový problém.

Třeba sousední Polsko za stejnou dobu poskočilo u stejného ukazatele o 15 procentních bodů blíže k unijnímu průměru.

Kde je zakopaný pes? V relativně nízké produktivitě práce. Loni dosahovala produktivita práce v relaci k počtu zaměstnanců 78 procent průměru EU a produktivita v relaci k počtu odpracovaných hodin dokonce jen 72 procent průměru EU. Zatímco například
Slovensko dosahuje 82, resp. 77 procent.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat

Notino vyráží na zteč: Největší český e-shop s kosmetikou se chystá ovládnout německý trh

Prezidentský kandidát Horáček jede v boji o Hrad naplno, Drahoš náskok těžko dohání. A potřebuje sehnat více peněz

Ukrajinská tajná služba zabavila počítače firmě českého podnikatele Fialy. Společnost prý používala špionážní software

Technologické firmy těží z rozvoje cloudu a mobilní reklamy. Microsoftu, Alphabetu i Amazonu rostl zisk

Sobotka dává Babišovi ultimátum do konce dubna, aby vysvětlil své kauzy. Podle Babiše to je volební kampaň ČSSD

reklama