Test bude součástí projektu iniciovaného spolkovým ministerstvem pro dopravu a digitální infrastrukturu (BMVI) s názvem „Provozní test digitální dálnice“ na dálnici A 9, která vede mezi Mnichovem a Norimberkem a pokračuje až do Berlína. Při něm se budou testovat moderní systémy a technologie v reálných podmínkách provozu. Cílem je zavést autonomní a systémem propojené řízení na dálnici, které by přispělo k optimalizaci dopravních toků a zvýšení bezpečnosti provozu.

V rámci rozšíření aktivní bezpečnosti dálniční dopravy budou auta v budoucnosti komunikovat mezi sebou navzájem a s dálniční infrastrukturou. Konkrétně to znamená, že každé auto bude v reálném čase schopno sdělovat informace o podmínkách na dálnici nebo v dopravě shromážděné pomocí svých vlastních čidel ostatním vozidlům nebo kontrolním centrům.

Jelikož mohou být čidla instalována na stožáry lamp podél silnic nebo na návěstidla, nejsou nutné žádné větší zásahy do dálniční infrastruktury. Veškerá data posbíraná radarovým systémem budou dostupná BMVI přes mCloud. Automobilový a digitální průmysl i výzkumné instituce budou moci tato data použít pro vývoj nových mobilních řešení.

Radar pracuje bez pořizování fotografií, takže osobní údaje jednotlivých uživatelů dálnice jsou chráněna. Tato radarová technologie představuje detekční systém, který - na rozdíl od optických čidel - není ovlivněn světelnými či povětrnostními podmínkami.

Čidla radarů ovládají nejmodernějšími 77GHz mikročipy, které jsou již léta klíčovým komponentem systémů na podporu řízení a umí například automaticky udržovat konstantní vzdálenost od vozidla před sebou či zahájit nebo automaticky dokončit nouzové brzdění.

Jak systém funguje

V první fázi testování v provozu bude instalováno kolem 10 tisíc jednotek s čidly, jejichž uvedení do provozu se plánuje na polovinu roku 2017. V současné době se rozhoduje o tom, na která místa na dálnici A 9 se budou radarová čidla instalovat. Údaje nashromážděné těmito jednotkami poskytnou základ pro:
- individuální doporučení využití rychlého pruhu, které vybírá optimální jízdní pruh pro každé vozidlo v závislosti na provozu jízdního pruhu, cílové stanici a rychlosti;
- inteligentní omezení rychlosti, které nastavuje rychlost podle aktuálního dopravního zatížení a podmínek;
- digitální systém včasného varování, který informuje řidiče o hustém provozu, překážkách a rizikových situacích.

Radarová čidla rozeznají objekt a následně vyhodnotí daný druh vozidla (např. osobní vozidlo, nákladní automobil atd.). Radar detekuje pouze přítomnost daného druhu vozidla, vozidla samotná, ani jejich řidiči nemohou být identifikováni.

Provozní test Digitální dálnice pro dálnici A 9 v Bavorsku byl zahájen v září 2015. Průmyslové a výzkumné instituce zde budou schopny testovat inovace pro oblast autonomního a systémem propojeného řízení za skutečných podmínek v provozu na dálnici.

Na projektu se podílí BMVI, stát Bavorsko, německé Sdružení automobilového průmyslu (VDA) a německý Spolkový svaz pro informační technologie, telekomunikace a nová média (BITKOM). Siemens je zodpovědný za dodání čidel, architekturu celého systému a za provedení provozních testů. Společnost Infineon dodá čipy použité v radarovém systému projektu a odborné znalosti nezbytné pro jejich integraci do celkového systému.

Související