Hra Slyšení dramaturga Tomáše Vůjtka, kterou na ostravském jevišti jeho Komorní scény Aréna nastudoval Ivan Krejčí, se stala inscenací roku v anketě Divadelních novin. V té hlasovalo 106 kritiků, publicistů či teoretiků.

Druhé místo obsadila Kauza Schwejk, kterou v pražském Studiu Hrdinů režíroval Dušan David Pařízek, dále Klímova Lidská tragikomedie v režii Hany Burešové v Divadle v Dlouhé a Janáčkova opera Z mrtvého domu. Tu v Národním divadle připravil Daniel Špinar.

Podle výsledků ankety, zveřejněných v úterý, je na třetím místě Špinarova inscenace Othello, benátský mouřenín uvedená Národním divadlem. O pozici se dělí s Dostojevského Bratry Karamazovými režiséra Martina Čičváka z Činoherního klubu.

"Anketu jsme vyhlásili po třiadvacáté, hlasující v ní zmínili 55 inscenací," řekl šéfredaktor tohoto kulturního čtrnáctideníku pro divadelníky a jejich diváky Josef Herman. Podle něj nejde o soutěž, nýbrž shrnutí názorů oslovených osobností.

"Za důležité považujeme oslovit osobnosti z různých generací, různého estetického přesvědčení, druhového a žánrového zaměření. A to nikoliv kvůli 'spravedlivějšímu' vyvážení hlasů, ale pro co nejširší spektrum názorů," dodal.

Na čtvrtou pozici stačily tři hlasy, které získaly inscenace Báby v Divadle Na zábradlí, Je třeba zabít Sekala v Národním divadle Brno nebo Mutus Liber nezávislé umělecké skupiny Handa Gote Research & Development.

O čtvrtou příčku se dělí ještě s inscenacemi Něco za něco ostravské Arény a Hamleti pražského Divadla Na zábradlí.

"V anketě uspěla pražská divadla, mezi která se na prvních čtyřech místech vetkla pouze ostravská Aréna dvěma počiny a jedním Národní divadlo Brno," podotkl šéfredaktor Herman.

Podle něj je patrná preference toho typu divadla, které chce hereckou a režijní interpretací textu vést debatu o současném světě. Stejně tak převládají tradičnější formy činoherního divadla a "pravidelné" dramaturgie, ať už klasických nebo soudobých dramatických textů a dramatizací.

"Posílila Národní divadla v Praze i v Brně, naopak oslabilo Divadlo Na zábradlí či Husa na provázku. Překvapivě se ani jediné nominace nedočkaly Činoherák Ústí nad Labem, Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Divadlo na Vinohradech a další významné soubory," dodal Herman.

K nejpodstatnějším tématům v textech nominací podle něj patří proměna činohry Národního divadla v Brně, směřování pražského ND, práce Dušana Davida Pařízka mezi českým a německým divadlem či průzkum historických traumat v Aréně.

Vítězná ostravská inscenace Slyšení je druhou částí volné trilogie odhalující kořeny dnešních problémů, především evropských komplexů. Text byl odměněn Radokovou cenou v dramatické soutěži o nejlepší původní českou a slovenskou divadelní hru za rok 2012.