Výroční cenu Divadelních novin za herecký výkon sezony bez ohledu na žánry získal dnes Dušan Hřebíček za titulní roli v inscenaci Poslední trik Georgese Méliese. Na jevišti královéhradeckého Divadla Drak ji nastudoval režisér Jiří Havelka, který byl za ni oceněn s autorem výpravy Markem Zákosteleckým i v nově zavedené kategorii Loutkové a výtvarné divadlo. Ceny byly vyhlášeny v pražském Divadle Minor.

Havelkovo představení je poctou světu kouzel, filmu a imaginace. Bylo inspirováno pozoruhodným životním příběhem a dílem tohoto průkopníka kinematografie. Objeví se na přehlídce Přelet nad loutkářským hnízdem 31. října v Minoru. "Draci" je sehrají i 26. října v La Fabrice.

Mezi činoherními projekty zabodoval Lukáš Brutovský za režii inscenace Maryša v brněnském HaDivadle. Z alternativní scény zvítězilo Divadlo VOSTO5 představením nazvaným Dechovka. Premiéru mělo v Baráčnické rychtě.

V kategorii posuzující hudební divadlo si výroční cenu odnesl tvůrčí tým Martin Smolka a Jiří Adámek za inscenaci opery Sezname, otevři se!. Vznikla v Národním divadle moravskoslezském a Ostravském centru nové hudby na objednávku festivalu NODO 2014/Dny nové opery Ostrava.

Ocenění v kategorii Taneční a pohybové divadlo patří skupině VerTeDance a opět Jiřímu Havelkovi za tanec, choreografii a režii inscenace Korekce, která měla premiéru v Divadle Ponec. Havelka byl tedy při dnešním ceremoniálu oceněn dvakrát a měl podíl na dalších dvou oceněných projektech. Vedle královéhradeckého Draku to byla i Dechovka vyznamenaného Divadla VOSTO5, jejímž byl režisérem a s Karlem Františkem Tománkem spoluautorem textu. Havelka začal právě zkoušet nový autorský projekt, který připravuje v Dejvickém divadle; premiéra má být 19. prosince. "Bude to inscenace, která komunikuje poněkud jiným autistickým divadelním jazykem. Jsme ale úplně na začátku," řekl Havelka.

Inspirací mu byl nevšední životopis dívky s autismem, který Donna Williamsová vydala pod názvem Nikdo nikde. "Popsala v ní své dospívání a zatím hledáme cestu, jak na to. Zveme si odborníky, kteří dělají nějaké terapie," dodal Havelka. Jeho projekt však nebude jen o autismu – zajímá ho totiž trochu jiné skládání a rozumění realitě kolem nás.

V nově zavedené kategorii Publikační počin v oblasti divadla byl oceněn autorský tým Miloslav Klíma a Josef Ptáček za publikaci nazvanou Divadelní osmdesátky a Studio Beseda. Vyšla v nakladatelství Pražská scéna a popisuje, jak se v Hradci Králové v letech 1980–1983 setkali tři významní režiséři Jan Grossman, Miroslav Krobot a Josef Krofta. Výsledkem byl projekt studiové scény, která v té době hostila i pracovní setkání dalších spřízněných divadel.

Ceny Divadelních novin se z kdysi opulentních poct dotovaných společností Sazka posunuly spíše do roviny cen čestných, které podporují domácí výtvarníci. Po Jiřím Anderlem, Vladimíru Suchánkovi a Michalu Pěchoučkovi přebírali letos vyznamenaní grafické listy Jiřího Jelínka.

Podle šéfredaktora Divadelních novin Josefa Hermana se ceny udělovaly letos počtrnácté, konkrétně za tvůrčí počiny v sezoně 2013/2014. "Rozhodovala o nich porota ve dvou kolech. V prvním, korespondenčním, hlasovalo 30 oslovených spolupracovníků redakce. Do druhého kola postoupily počiny, které dosáhly tří nejvyšších počtů nominací. O vítězích rozhodla rozprava a hlasování osmnácti porotců," řekl Herman.