reklama

Malá a zlenivělá

  • Co znamená slabost pražské burzy pro českou ekonomiku
okem ekonoma okem ekonoma Foto: Pavel Reisenauer

Pokud cestujete po Evropě, může vám připadat, že rozdíly mezi Prahou a západoevropskými metropolemi už skoro nejsou poznat. Česká ekonomika se za poslední čtvrtstoletí podstatně změnila. Vyrábíme moderní auta pro celý svět, pracujeme s nejnovějšími technologiemi. Pokrok české ekonomiky ocenil v dubnu 2009 Mezinárodní měnový fond přeřazením České republiky mezi vyspělé země. Přesto v jednom důležitém aspektu patříme mezi rozvojové státy. Na okraji zájmu a významu zůstává kapitálový trh. Pražská burza nikdy nebyla kdovíjak velká, poslední roky ovšem zájem investorů o české akcie ještě citelně klesl.

Jedním z měřítek velikosti akciového trhu a jeho významu v ekonomice je tržní kapitalizace firem obchodovaných na burze, tj. hodnota jejich akcií, v relaci k velikosti ekonomiky, tj. HDP. Tržní kapitalizace firem obchodovaných na pražské burze dosahuje pouhých 15 procent HDP. Průměrná hodnota v zemích EU je čtyřikrát vyšší, celosvětový průměr dokonce šestinásobně vyšší. Sousední Polsko je sice méně ekonomicky vyspělé, přesto tržní kapitalizace varšavské burzy dosahuje 40 procent HDP. Zkrátka, pražská burza je malá.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat
Diskuse

Dárky nakupte nejpozději v pondělí, jinak je nestihneme doručit, radí e-shopy. Češi v nich před svátky utratí 38 miliard korun

Nové testovací centrum automobilky BMW u Sokolova svým významem předčí stávající centra v západní Evropě

Číňané představili návrh lázeňských Pasohlávek. U Nových Mlýnů chtějí postavit hotel a desítky bytů

Na českých vysokých školách přibývá studentů z bývalého Sovětského svazu a pomalu vytlačují Slováky

Sociální sítě Miloše Čermáka: Chcete mít větší ego? Naučte se jinak vyprávět svůj příběh, radí psycholog

reklama