reklama

Malá a zlenivělá

  • Co znamená slabost pražské burzy pro českou ekonomiku
okem ekonoma okem ekonoma Foto: Pavel Reisenauer

Pokud cestujete po Evropě, může vám připadat, že rozdíly mezi Prahou a západoevropskými metropolemi už skoro nejsou poznat. Česká ekonomika se za poslední čtvrtstoletí podstatně změnila. Vyrábíme moderní auta pro celý svět, pracujeme s nejnovějšími technologiemi. Pokrok české ekonomiky ocenil v dubnu 2009 Mezinárodní měnový fond přeřazením České republiky mezi vyspělé země. Přesto v jednom důležitém aspektu patříme mezi rozvojové státy. Na okraji zájmu a významu zůstává kapitálový trh. Pražská burza nikdy nebyla kdovíjak velká, poslední roky ovšem zájem investorů o české akcie ještě citelně klesl.

Jedním z měřítek velikosti akciového trhu a jeho významu v ekonomice je tržní kapitalizace firem obchodovaných na burze, tj. hodnota jejich akcií, v relaci k velikosti ekonomiky, tj. HDP. Tržní kapitalizace firem obchodovaných na pražské burze dosahuje pouhých 15 procent HDP. Průměrná hodnota v zemích EU je čtyřikrát vyšší, celosvětový průměr dokonce šestinásobně vyšší. Sousední Polsko je sice méně ekonomicky vyspělé, přesto tržní kapitalizace varšavské burzy dosahuje 40 procent HDP. Zkrátka, pražská burza je malá.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat

ON-LINE: Policie z útoku v Barceloně podezřívá 18letého chlapce, je na útěku. Počet obětí se zvýšil na čtrnáct

Čínská CEFC jedná o koupi podílu v ruské společnosti Rosněfť, podle zdrojů blízkých jednání získá část ze sítě čerpacích stanic

Rychle rostoucí ekonomika snižuje zadlužení Česka. Pokud vlády nezačnou rozhazovat, bude dluh jedním ze tří nejnižších v EU

Nabourání 24 aut si nepamatuji. Zapil jsem léky na spaní alkoholem a probral se až v policejním voze, řekl u soudu expolicista Kadlec

Tuzemským aerolinkám rostly počty cestujících dvojciferným tempem. Nejvíce se jim dařilo v západní Evropě a Rusku

reklama