reklama

Malá a zlenivělá

  • Co znamená slabost pražské burzy pro českou ekonomiku
okem ekonoma okem ekonoma Foto: Pavel Reisenauer

Pokud cestujete po Evropě, může vám připadat, že rozdíly mezi Prahou a západoevropskými metropolemi už skoro nejsou poznat. Česká ekonomika se za poslední čtvrtstoletí podstatně změnila. Vyrábíme moderní auta pro celý svět, pracujeme s nejnovějšími technologiemi. Pokrok české ekonomiky ocenil v dubnu 2009 Mezinárodní měnový fond přeřazením České republiky mezi vyspělé země. Přesto v jednom důležitém aspektu patříme mezi rozvojové státy. Na okraji zájmu a významu zůstává kapitálový trh. Pražská burza nikdy nebyla kdovíjak velká, poslední roky ovšem zájem investorů o české akcie ještě citelně klesl.

Jedním z měřítek velikosti akciového trhu a jeho významu v ekonomice je tržní kapitalizace firem obchodovaných na burze, tj. hodnota jejich akcií, v relaci k velikosti ekonomiky, tj. HDP. Tržní kapitalizace firem obchodovaných na pražské burze dosahuje pouhých 15 procent HDP. Průměrná hodnota v zemích EU je čtyřikrát vyšší, celosvětový průměr dokonce šestinásobně vyšší. Sousední Polsko je sice méně ekonomicky vyspělé, přesto tržní kapitalizace varšavské burzy dosahuje 40 procent HDP. Zkrátka, pražská burza je malá.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

David Marek
Přeposlat

Notino vyráží na zteč: Největší český e-shop s kosmetikou se chystá ovládnout německý trh

Prezidentský kandidát Horáček jede v boji o Hrad naplno, Drahoš náskok těžko dohání. A potřebuje sehnat více peněz

Ukrajinská tajná služba zabavila počítače firmě českého podnikatele Fialy. Společnost prý používala špionážní software

Technologické firmy těží z rozvoje cloudu a mobilní reklamy. Microsoftu, Alphabetu i Amazonu rostl zisk

Sobotka dává Babišovi ultimátum do konce dubna, aby vysvětlil své kauzy. Podle Babiše to je volební kampaň ČSSD

reklama