reklama

Evropané zlenivěli a musí se znovu naučit pracovat, říká šéf GE pro Evropu

Rozhovor
Čtěte více: rozhovor | GE | Evropa | ekonomika | průmysl
  • Drahá energie je někdy jen výmluva, říká v rozhovoru o situaci v Evropě Ferdinando "Nani" Beccalli-Falco, ředitel GE Europe. "V Evropě bychom se měli soustředit na produktivitu," navrhuje s tím, že typickým příkladem může být vytvoření jednotného trhu s energií.
Viceprezident koncernu General Electric, čtvrté největší firmy světa, a šéf její evropské větve Ferdinando "Nani" Beccalli. Viceprezident koncernu General Electric, čtvrté největší firmy světa, a šéf její evropské větve Ferdinando "Nani" Beccalli. Foto: archiv HN

Viceprezident koncernu General Electric, čtvrté největší firmy světa, a šéf její evropské větve Ferdinando "Nani" Beccalli vysvětluje, v čem jsou Evropané lepší než Američané a Japonci, proč by Evropa měla být federací, jak bude vypadat příští průmyslová revoluce a jak úplně nevymačkat citron.

Kdybychom se podívali na inovaci v posledních pěti letech z hlediska průmyslu, tak se v něm objevilo mnoho nových pojmů: Energiewende, průmyslový internet, grafen, tablet nebo Google Glass. Jaká nová slova, která budou charakterizovat změnu v průmyslu, se budeme muset v blízké budoucnosti naučit?

Jste velmi filozoficky i etymologicky náročný. Nevím, jak bude přesně znít to slovo, ale máme tu obrovské množství dat, která nám přinášejí nové technologie. Byl to kilobyte, megabyte, gigabyte, terabyte, zetabyte a tak dále. Čili nějaké nové slovo bude z této oblasti a bude charakterizovat obrovské množství dat, která budeme mít k dispozici. Řecká abeceda v tomto směru ztratila smysl, musíme najít jiný způsob, jak to popsat.

Někteří šéfové velkých firem - mnoho z nich z Německa - hovoří o nebezpečí deindustrializace Evropy vinou rostoucích cen energií kvůli německému energetickému obratu - Energiewende - i kvůli levnému břidličnému plynu v USA. Vidíte to také tak?

Nebezpečí tu je, protože rozdíl mezi cenou energie v Evropě a v USA je obrovský - a není to jen kvůli Energiewende. Ale podívejme se třeba na Japonsko, kde je cena energie ještě vyšší, a nemluvíme o deindustrializaci. Stále je to velká země zaměřená na výrobu, která je extrémně produktivní. Drahá energie je někdy jen výmluva. V Evropě bychom se měli soustředit na produktivitu. Typickým příkladem je vytvoření jednotného trhu s energií. Kdybychom ho měli, tak bychom dnes dokázali využít třeba skrytých kapacit ve Španělsku, hlavně plynových turbín. Kvůli poklesu ekonomiky a přebytku kapacity dnes stojí. Jih Německa naopak energii velmi potřebuje. S jednotným trhem bychom byli schopni energii ze Španělska přesunout do jižního Německa. Nemuseli bychom utrácet kapitál na vytvoření větrných parků a přenosových linek ze severu Německa. Dali bychom práci lidem ve Španělsku - víte přece, jaká je tam nezaměstnanost. To by nám opravdu hodně ušetřilo.

Něco podobného lze najít v jednáních USA a Evropské unie o Transatlantické zóně volného obchodu. Vždycky, když se vytvoří zóna volného obchodu, tak vzroste HDP. Jste příliš mladý, abyste si to pamatoval, ale když Španělsko a Irsko vstoupily do EU, všichni tehdy ve "staré" unii plakali, že tihle nás zbrzdí. Ne, nic takového se nestalo. To samé, když vstupovalo deset středo- a východoevropských zemí.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Martin Ehl, Hospodářské noviny
Přeposlat
Diskuse

Nových bytů na prodej je v Praze nejméně od roku 2009. Poptávka je pořád vyšší, i když výstavba neklesá

Centrální banka vyslala bankám jasný signál: Nemusí být vždy dobře jako dnes, chystejte se i na horší časy

Znečištění vzduchu v pražských tunelech mnohonásobně překračuje limity. Nejhůře je na tom Strahovský tunel

O2 mění generálního ředitele. V čele společnosti stane Jindřich Fremuth, dosavadní šéf komerční divize

Babiš bude brát 203 tisíc a Zeman 252 tisíc korun měsíčně. Politikům stoupnou platy o sedm procent

reklama