Letňanská Avia měla ještě šanci. Ruský investor GHP podal nabídku na její odkoupení s plánem zachovat výrobu nákladní aut. Ale už čtvrt roku se nic neděje.

"Rusové vůbec nevědí, jestli je jejich nabídka pro vlastníky Avie zajímavá," popisuje bývalý ředitel Avie Tomáš Jiřička, který se tehdejších jednání účastnil.

Předpokládá tak, že k žádné dohodě nedojde. Indové se měli původně vyslovit do poloviny září, posléze do konce října. V žádném z termínů se ale k nabídce nevyjádřili.

Jasné navíc není, zda ruská firma GHP chtěla získat Avii pro sebe, nebo jednala za jiného zájemce (existuje navíc více ruských firem tohoto jména). Nelze proto vyloučit, že se o závod prostřednictvím GHP ucházel například konkurenční výrobce nákladních vozů.

O tom, co se v mateřské indické společnosti Ashok Leyland děje, neví ani současné vedení Avie. "Vůbec s námi nekomunikují, ani ředitel neví, co bude dál," říká šéf odborů firmy Petr Rukavička. Avia tak s posledními šedesáti lidmi pokračuje, jak nejlépe umí.

Upravují vozy pro zákazníky, starají se o pozáruční servis, ale rozprodávají poslední desítky skladových vozů. Což je pro další existenci firmy zásadní. Až nebude co prodávat, ztratí vybudovaná prodejní síť smysl. Na řadu trhů se přitom Avia vrátila či nově vstoupila až v posledních letech.

Jiřička předpokládá, že řada distributorů, kteří do značky Avia investovali, bude chtít kompenzace a případné soudní spory možnost na případné obnovení výroby dál ztíží. Zásobování náhradními díly by mělo fungovat dál, jejich dodávky je podle zástupců Avie možné realizovat z Indie.

Více o situaci v Avii čtěte v pondělních Hospodářských novinách

Čtěte více v Hospodářských novinách