Platby státu na rychlíky se zvyšují, protože Českým drahám ubývají cestující a rostou jim náklady na modernizaci vlaků. Státní dopravce také dává víc peněz za energie a na poplatky za dopravní cestu.

Ročně ministerstvo dopravy zaplatí za rychlíky čtyři miliardy korun, průměrná ztráta na ujetý kilometr činí 120 korun. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes s odkazem na informace od ministerstva dopravy.

Nejztrátovější jsou rychlíky na trati mezi Prahou, Pískem a Českými Budějovicemi. Stát je loni dotoval téměř 223 korunami na kilometr, což je meziroční zvýšení o více než čtvrtinu. Podobným tempem rostly loni dotace také u nočních mezistátních vlaků a na trase Praha - Rakovník.

Autobusy jsou levnější

Na trati přes Písek letos dráhy nasazují většinou vlaky s kapacitou 130 míst k sezení, tedy podobnou, jakou mají tři autobusy. O nahrazení vlakové dopravy autobusovou, jejíž cena na kilometr činí 25 až 30 korun, ale stát neuvažuje.

"Další linky bychom neradi rušili. Objednávkou vlaků pouze na ekonomicky výhodných trasách bychom degradovali celý systém veřejné osobní železniční dopravy, a to nechceme," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Podle Martina Kvizdy, experta na ekonomii dopravy z Masarykovy univerzity, nedává dotování nejztrátovější linky smysl. "Těžko obstojí jako regionální spoj, meziměstská doprava z Prahy je prakticky nulová," vysvětluje Kvizda.

Nejmenší dotace, přes 92 korun na kilometr, stát posílal na rychlíky mezi Prahou a Děčínem. Tam navíc příspěvek meziročně klesl o víc než desetinu, stejně jako na rychlíky na trasách Ústí nad Labem - Liberec a z Prahy přes Olomouc do Vsetína, Luhačovic nebo Veselí nad Moravou.

Na dotace pro rychlíky do Vsetína nebo Luhačovic si stěžuje soukromý přepravce Leo Express. České dráhy zde dotace dostávají i pro tu část trasy, po níž jezdí rovněž Leo Express. Firma podnikatele Leoše Novotného se proto už dříve obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.