Iniciativy vystupující proti poplatkům za vedení úvěrových účtů v ČR slaví první vítězství. Dnes (18. 4.) proběhl u Obvodního soudu pro Prahu 5 soud mezi Hypoteční bankou a jejím klientem, který žádal vrácení úvěrových poplatků.

Soudce rozhodl ve prospěch klienta banky a potvrdil tak, že účtování poplatků za vedení úvěrových účtů je nezákonné. Obdobně již dříve rozhodl například Spolkový soudní dvůr v Německu. 

"Rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu, a rozhodně jej nelze považovat za precedentní," reagovala mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová.

"Jedná se o průměrného klienta, s průměrnou výší hypotéky", uvedla pro IHNED.cz Zuzana Navrátilová, právní zástupkyně Michala Nováka.

Klient Hypoteční banky Michal Novák u soudu žádal vrácení částky 4200 Kč, kterou bance zaplatil na poplatku za správu úvěru v měsíční výši 150 Kč. Soudce Obvodního soudu pro Prahu 5 Martin Šalamoun rozhodl v jeho prospěch.

Rozsudek je z pohledu iniciativ Poplatkyzpet.cz, Bankovnipoplatky.com a Jdeto.de průlomový. 

Někteří právníci s tím ale ostře nesouhlasí.

„Z právního pohledu dnešní rozhodnutí soudu ohledně vrácení poplatků za vedení úvěrového účtu rozhodně nelze označovat za průlomové, jak uvádějí některé zavádějící interpretace. Z rozhodnutí nižších soudů v jedné konkrétní věci nelze vyvozovat žádné obecné závěry.

Navíc zveřejněné části odůvodnění rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 5 jsou velmi nepřesvědčivé, říká Petr Kuhn, partner mezinárodní advokátní kanceláře White & Case.

Hypoteční banka  ve svém vyjádření zdůraznila specifičnost daného případu a překvapení, že se soud takto rozhodl. V českém bankovním sektoru podle ní totiž panuje silné konkurenční a transparentní prostředí. Klienti si tak prý mohou volit svoji banku dobrovolně a do smluvního vztahu nevstupují na základě nátlaku, ale jasně prezentovaných smluvních podmínek. 

Banka chce napřed rozhodnutí soudu vyhodnotit a zvážit další procesní postup. Nevyloučila však využití všech prostředků nabízených českým právním řádem ke zvrácení tohoto rozhodnutí. Účtování bankovních poplatků považuje za oprávněné.

Specifický rozsudek?

"Jedná se o naprosto běžného klienta, o naprosto běžný případ. Žádné specifikum se v tomto případu nevyskytuje. Jedná se o průměrného klienta, s průměrnou výší hypotéky", uvedla pro IHNED.CZ právní zástupkyně Michala Nováka Zuzana Navrátilová.

"Vyjádření banky mne překvapilo, osobně bych tento soudní spor označila spíše jako "učebnicový", doplnila Navrátilová. Podle ní v případu nefigurovaly jakékoliv okolnosti, které jej mohly komplikovat. Tedy žádné další zastavené nemovitosti, žádné problémy při splácení, žádná další "cizí" osoba v úvěrové smlouvě, ale manželka. Celé tvrzení banky o výjimečnosti či specifičnosti tak považuje za nesprávné.

Iniciativy slaví

Petr Toman, který službě Poplatkyzpet.cz poskytuje své právní poradenství, komentuje rozsudek soudu: „Rozhodnutí soudu ve prospěch klienta jsme očekávali a je pro nás samozřejmě velkým úspěchem. Jedná se o historické a přelomové rozhodnutí českého soudnictví. Výsledek dává jasný signál všem lidem, kteří se přidali ke službám PoplatkyZpět.cz, Jdeto.de nebo Bankovnipoplatky.com, že nárok na vrácení úvěrových poplatků již není jen v teoretické rovině, ale stal se pravdou.“

Daniel Paľko, předseda představenstva společnosti BSP Lawyer Partners, doplnil: „Je to obrovský úspěch a já věřím, že inspiruje další občany k tomu, aby se hlásili o svá práva a přidali se k naší službě. Jelikož jsme prodloužili termín pro zasílání plných mocí až do 20. 4. 2013, mají možnost přihlásit se i ti klienti bank, kteří byli do této chvíle nerozhodní a čekali na první úspěch. A toho jsme se dočkali právě dnes.“

Majitel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher doplňuje: „Dnešní výsledek soudu je velmi významný, jelikož může celou kauzu posunout jiným směrem. Banky mají konečně před sebou jasné precedentní rozhodnutí a měly by si uvědomit, že v případě, kdy budou na naše výzvy o vrácení bankovních poplatků stále reagovat zamítavě a usilovat o soudní řízení, bude je to stát nemalé peníze na soudních výdajích.“

 



HNPeníze


Srovnání nabídek finančních produktů za velkoobchodní ceny. Sjednejte si on-line či po telefonu s garancí cen.



>> Vstupte


 

Provozovatel třetí ze spolupracujících služeb Jdeto.de Petr Němec považuje úspěch u soudu za převratný: "Jelikož jsem stál na samém počátku kauzy úvěrových poplatků, beru dnešní vítězství klienta proti bance i jako vítězství své, a především úspěch služeb Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com. Stojíme u převratné události v historii ochrany spotřebitelů i justice.

Banka nebyla v právu a soud rozhodl ve prospěch klienta. Právo je na naší straně, a především na straně spotřebitelů. Pokud ani teď banky nezmění názor, je to výsměch českým spotřebitelům i justici a spravedlnosti. Pak nás čeká největší smršť žalob v historii justice, ve které bankám ukážeme, že nerespektování práv českých spotřebitelů a spravedlnosti se nevyplácí."

Služba Poplatkyzpet.cz, která pro klienty bank získává zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna, opět prodloužila termín pro zasílání plných mocí, tentokrát na konec dubna. Původní termín byl konec března, další 20. dubna. Dosud bylo společnosti BSP Lawyer Partners doručeno 128 000 plných mocí.